Törmäsin Tähdenlento-blogissa mielenkiintoiseen aiheeseen, josta olen kuullut aikaisemmin lähinnä satunnaisia kommentteja: onko Weed-animen musiikeihin otettu vähän liikaa vaikutteita tai suoranaisesti kopioitu musiikkia muilta säveltäjiltä? Ennestään omassa tiedossani oli lähinnä Dash!, joka muistuttaa jonkin verran Digimonin tunnaria - joskin Dash! on minusta paremman kuuloinen. Kuuntelin biisejä päällekkäin ja kieltämättä niissä on melko samantyyppinen rakenne.

Tähdenlennon kommentteja lukiessa koin aika ison pettymyksen kuullessani, että hautajaismarssiksenikin haaveilemani Exceed The Verge Of Death on itse asiassa plagiaatti Avalon-elokuvan Log in -kappaleesta! Hyvin surullista.

musa0.jpg

Tosin on sanottava, että minun korvaani Weed-animen versiot näistä kappaleista kuulostavat paljon paremmilta toiminnallisine ja mahtipointtisine elementteineen. Toki plagionti on taiteessa aina ikävä asia, mutta näin jälkikäteen ajateltuna minua ei ainakaan harmita, että nuo Weedin musiikit on tehty. Digimonin tunnarissa en ole koskaan pitänyt kuin korkeintaan tästä pieruhuumoripilaversiosta. Ymmärrän toki, että sarjan faneja tämä asia harmittaa enemmän ja Digimonin tunnari on heille nostalgisempi kuin minulle. Kappaleiden alku on toki hyvin samanlainen, mutta siitä eteenpäin Digimon-kappale muuttuu kauhean laimeaksi eritoten instrumentaalina.

Avalonin Log in -kappalettakaan tuskin koskaan itse kuuntelisin siinä, missä Exceed The Verge Of Deathia on tullut paukutettua automatkoilla, piirtäessä, jne., ihan kyllästymiseen asti. Jälkimmäinen on vain minun makuni mukaisempaa tyyliä. Tai no, nythän tulin niitä kuunnelleeksi tähän aiheeseen tutustuessani. Kieroa ehkä, mutta olen jopa kiitollinen tästä minulle mieleisempien versioiden tekemisestä. Toki, jos tekee coverin, siitä pitäisi antaa asiallisesti crediitit alkuperäiselle yhtyeelle, eikä väittää itse tekemäkseen.

musa2.jpg

Niinikää kappale Chrisis Of Life And Death on ilmeisesti saanut vähän turhan paljon vaikutteita rakenteeseensa The Last Samurai -elokuvan kappaleesta The Way Of The Sword. Jälleen kerran joudun toteamaan, että Weed-animen versio on enempi sen tyylinen, mitä itse tykkään kuunnella. (Ja juu, tiedän, ettei musiikkimakuni ole mikään kovin hienostunut, musiikin päälle paremmin ymmärtävä ystäväni aina tuskastelee, miten jaksan kuunnella esim. Petri Nygårdia. xD) Weedolissa iskee kuitenkin tuo toiminnallisuus ja mahtipointtisuus, alkuperäiset kappaleet eivät jotenkin kolahda samalla tapaa. Ovat jotenkin paljon hienovaraisempia, eli tällaisen toimintaa kaipaavan kuuntelijan korvaan vaisuja.

Tässä kohtaa haluan kiittää Tähdenlento-blogiin kommentoineita, jotka noista kappaleista siellä kertoivat. Siellä mainittiin, että aiheesta käytiin keskustelua myös Kaksoissola-foorumilla. Sieltä löysin Antun vinkkaamana vielä toisen Digimon-musiikin - Nante Tsuyoi Teki Nan da!! Kieltämättä aika selvää, että Hougen and Genshin on kopioitu siitä. Puolueellisesti joudun taas toteamaan pitäväni henk.koht. Weed-versiosta. Toki asiaan voi vaikuttaa sekin, että on minulle tuttuakin tutumpi.

Weed-animen parasta antia ovat aina olleet mielestäni sen musiikit. On todella ikävää törmätä tällaiseen aika selvään kopioimiseen. Vaikutteiden ottamisesta ei ehkä voida puhua enää tuossa kohtaa, kun koko biisin rakenne on samanlainen. Crediittejä ei alkuperäisten kappaleiden tekijöille ole annettu.

musa1.jpg

Saas nähdä, löytyykö lopuillekin Weed-animessa pitämilleni biiseille joku itselleni tuntematon alkuperäisversio. Esim. sellaisille upeille kappaleille kuin The Iron Hammer Of Justice tai Akame Theme.

Animen alku- ja lopputunnarit teki Dohatsuten-yhtye. Loppujen kappaleiden tekijäksi on ilmoitettu Y2 Dogs, josta ei tunnu oikein löytyvän mitään tietoa mistään. Tähdenlento-blogin kommenteissa spekuloitiinkin, olisiko koko yhtye peitenimi, jotteivat Weediin musiikeita tehneet artistit tahrisi nimiään plagiointisyytöksillä. Paljon mahdollista. Niin harmillista kuin luvaton kopiointi minusta onkin, tahdon kuitenkin pienen respectinpoikasen antaa toteamalla, että hyvänkuuloista musiikkia saivat ainakin aikaan. Tosiaan olisi vain ollut asiallisempaa antaa crediittiä alkuperäisten kappaleiden tekijöille.