Löysin tällaisen mielenkiintoiselta vaikuttavan koiraroolipelin ja ajattelin kirjoittaa siitä artikkelin, jos joku vaikka innostuisi liittymään mukaan. Artikkeli sisältää myös yleisemmän tason ajatuksia foorumiroolipelien luomiseen ja ylläpitämiseen liittyen.

Spása RPG

>> Linkki nettisivuille <<

Kyseessä on siis koirilla pelattava roolipeli, jossa hahmo voi kuulua joko viranomaisiin, rikollisjengiläisiin tai olla tavallinen kaduntallaaja. Ihan freesiä vaihtelua siis. Peli sijoittuu Müncheniin Saksaan, mitä ainakin henkilökohtaisesti pidän kivana ideana. Olenhan oikeastikin käynyt Münchenissa ja muutenkin pyörinyt paljon Saksassa.

Pitää katsoa, liittyisinkö itse tuonne. Tuntuu, että intoa olisi enempikin ja hahmojeni elämä Nelituulessa ei tällä hetkellä juurikaan etene paikkaa vaivaavan passiivisuuden takia. Afrikka-ropessa pelaillaan vielä melko rauhalliseen tahtiin ja semmoiseen tahtiin etenee myös tämänhetkinen pelini Uudessa Legendassa. Aikaa saattaisi vielä löytyäkin. No, otan tämän artikkelijan lukijan mukaan matkalleni tutustumaan Spásan maailmaan! Samalla käyn läpi vähän, millä tapaa itse tutustun roolipelisivustoihin uuden löytäessäni ja mitkä ratkaisut tuntuvat kivoilta ja mitä tekisin itse eri tavalla. (Korostan tässä vaiheessa, että jokainen toki tekee asiat omalla tyylillään ja kiinnittää huomiota eri asioihin. Kyse siis vain yhden ihmisen mielipiteestä.)

spasa1.jpg

Ensinäkemältä sivuston ulkoasu on todella tyylikäs ja puoleensa vetävä. Jo etusivulta selviää, millaisesta pelistä on kyse ja saksalaisteema on otettu humoristisesti mukaan jo tervetuliaistoivotuksissa. Etusivun päivityksistä näkee, että peli on ainakin tällä hetkellä aktiivinen. Eikun siis sisältöä lukemaan!

Pelin maailma

Roolipelin maailmasta luen aina mielelläni ensin. Pelin kerrotaan sijoittuvan oikean maailman paikkaan, mutta jo heti ensimmäisenä todetaan Spásan Münchenin olevan erilainen kuin oikeassa maailmassa. Viitteitä siihen, että kyseessä olisi esimerkiksi joku historiallisemman ajan versio samaisesta kaupungista, ei kuitenkaan ole, joten tuntuu vähän hassulta ylipäätään kutsua roolipelin tapahtumakaupunkia olemassa olevan kaupungin nimellä. No juu, ei se niin vakavaa ole. Ehkä pelin kehittäjä vain piti kaupungin nimestä?

Ensimmäisenä, kun puhutaan kaupungista ja siellä elävistä koirajengeistä ja poliisikoirista tulee mieleen, onko pelin maailmassa ihmisiä vai ovatko koirat ottaneet niiden paikan. Äkkiseltään en onnistu bongaamaan tietoa pelin esittelystä tai maailman yleiskuvauksesta, mikä tuntuu vähän hämmentävältä. Ahaa. Spesifimmissä tiedoissa Juhlat, tavat & uskomukset, sekä ruoka, mainitaan ohimennen, että pelin maailmaa asuttavat ihmiset ja koirat elävät näiden rinnalla. Hyvä, että asia tuli selväksi.

Pelin ilmasto ja eläimistö nojaa niin vahvasti Suomeen, että herää uudelleen kysymys, miksei peliä vain sijoitettu sinne. (No juu, ehkei Jyväskylä olisi ollut niin siistin kuuloinen kuin München? :D) Esimerkiksi ahmojahan ei esiinny missään Etelä-Saksassa ja puumat elävät kokonaan eri mantereella. Alpeilta, joiden tuntumaan peli sijoittuu, löytyisi kyllä yllinkyllin omaakin mielenkiintoista faunaansa. No juu, mielikuvituksen myötä pelien maailmastahan saa jokainen kehittää sellaisen kuin itse haluaa. (En osaa sanoa, tuleeko tuosta itselleni turn off -olo peliin liittymisen suhteen. En ainakaan haluaisi pitää itseäni niin tiukkapipona.)

Luettuani tekstiä pidemmälle alkoi kirjoitusvirheiden paljous sivustolla hieman häiritä tätä vanhaa grammarnatsia. Toki tuo nyt ei maailmaa kaada ja saa tekstistä kuitenkin aina selvän. Voisi kuitenkin olla hyvä oikolukea sivuston tekstejä ajan kanssa. :) Juhlapyhät jne. silmäilin ohi pintapuolisesti - perehdyn niihin sitten paremmin, jos päätän liittyä joko liittymisprosessin aikana tai hahmoa suunnitellessani. Siirryin tutustumaan pelin paikkoihin, jotka on hienosti esitelty nettisivuilla. (Monissa foorumiroolipeleissähän niihin pääsee tutustumaan vasta liityttyään ja päästessään näkemään foorumin pelialueet.) Paikkoja tutkiessa heräsi kyllä kysymys, miksi armeijan koirat vahtivat poliisikoirakeskuksen portteja. No, ehkä se selviää laumoihin perehtyessä?

Lait oli mielenkiintoinen alaosio, jota ei läheskään aina eläinroolipeleistä löydä. Osio on selkeä ja yksinkertainen. (Hyvä, pelkäsin seikkaperäistä pikkutilpehööriä, mihin saattaisin itse sortua, jos vastaavanlaista osiota tekisin.) Tosin pisti hieman silmään, että miten muuten niin järjestäytyneeltä koirien yhteiskunnalta puuttuu tykkänään oikeuslaitos ja lainvalvojat jakavat myös tuomiot? (Huvittaa jotenkin ajatus koirien oikeusistuinpeleistä asianajajineen, tuomareineen ja valamiehistöineen. Mutta hei - tuohan voisi olla mielenkiintoistakin!) Ja miten ihmiset mahtavat suhtautua koirien omaan vankilaan vai tietävätkö he sen olemassaolosta? Kenties se selviäisi osiosta Vankila? Ei selvinnyt - osio keskittyy kuvailemaan vankilassa työskentelevien arvoja, joka on toki hyödyllistä tietoa pelin kannalta sekin. Jäi vain hämmentämään, että kun kerran pelissä on erikseen armeija ja poliisi niin mitä ihmettä tarkoitetaan "sotilaspoliisikoiralla"?

 

 

Viranomaiset ja jengit

Siirryn viimein laumat-osioon! Tässä kohtaa huomaan, että sen oikealta puolen löytyisi juoni-osio ja mietin, olisiko se kannattanut lukea ensiksi? (Aloin lukemaan osioita järjestyksessä läpi.)

Lainaus sivuilta:

"Polizist eli kaupungin poliisivoimat. Sanotaan heti aluksi, että Polzist ei ole missään tekemisissä ihmisten poliisivoimien kanssa! Osa poliisikoirista voi olla lemmikkejä, ja työskennellä Polizistin lisäksi isäntänsä kanssa ihmisten poliisivoimissa."

Tämä oli hyvin hämmentävä käänne. Ilman muuta olin olettanut, että poliisikoirat olisivat poliisikoiria. Kenties kuitenkin helpompi pelin juonen kannalta, ettei virkaa hoitavalla hahmolla ole ihmisohjaajaa rajoittamassa toimintaansa? Ihmetyttää kuitenkin poliisikoirakeskus - itsekö koirat sen ovat rakentaneet? Siirryn lukemaan armeijasta, joka pelissä on Armíja-niminen lauma. Selviää, ettei silläkään ole mitään tekemistä ihmisten armeijan kanssa. Armeijan tehtävätkin kuulostavat melko samankaltaisilta kuin poliisien - pääasiassa sisäisen rauhan hallinnointia. Yleensähän armeija on ulkoisten uhkien varalta. Pelin keskittyessä pelkästään yhden kaupungin rajojen sisälle koko armeija tuntuu suorastaan hieman turhalta elementiltä pelissä. Vai eivätkö poliisien omat voimat riitä pysäyttämään jengimellakoita? Siirryn tutustumaan jengeihin.

Jälleen lainaus sivulta:

"Abwehr on Münchenissä oleva toisiksi suurin jengi. Tähän jengiin hyväksytään kaiken näköiset ja kokoiset koirat. Myöskään luonnekriteerejä ei ole, mutta pienet ja heikot koirat eivät pääse ylenemään jengissä kovinkaan korkealle. Abwehrin jengiin kuuluvalla on pakko olla jenkkihuivi sellaisessa paikassa, josta kaikki näkevät huivin, esimerkiksi tassussa. Jengin nimi tulee saksankielen sanasta "puolustus", ja lauma perustettiinkin heti Zahvatin jälkeen, puolustamaan Saksaa venäläiseltä jengiltä."

Hämmennyksen määrä on suuri. (Puolustamaan Saksaa? Jenkkihuivit? Ookei.) Noin muuten jengi vaikuttaa kaikkea muuta kuin rikollisjengiltä mukavine tapoineen. Lienevätkö hyvissäkin väleissä viranomaisiin nähden? Jengin hierarkiaa selvitellessä sieltä toki löytyvät ammattitappajat. Onnistun myös bongaamaan ensimmäisen tittelin, joka itseäni voisi kiinnostaa omalle hahmolle, jos peliin päätän liittyä: "Vakoojat ovat niitä, jotka soluttautuvat toisiin jengeihin tai viranomaisiin, ottavat selvää mitä muissa laumoissa suunnitellaan ym." Voisi kuvitella, että tuollaisella hahmolla saisi paljon kiinnostavia pelejä aikaan.

Zahvat puolestaan osoittautuu yhden venäläisperäisen koiran perustamaksi, jonka loput jäsenet ovat ilmeisesti paikallisia. Se siitä venäläisiltä suojelemisesta. Jengi on luonteeltaan vähän raaempi, saattaa jättää heikot jäsenensä pulaan ja hyväksyy pääasiassa isoja vahvoja jäseniä joukkoonsa. Kuulostaa järkevältä?

Pelistä löytyy myös omien jengien luomismahdollisuus, joskaan ensimmäisellä hahmolla ei sellaista voi olla, eikä se voi sellaiseen kuulua. Vastaavia rajoituksia on useissa peleissä ja se on ymmärrettävää. Muutenhan peli täyttyisi omilla pikku jengeillään. Tosin vaarana on, että pelaaja luo sitten puolväkisin jonkun tylsän massahahmon, jolla pelaaminen häntä ei edes kiinnosta, tavoitteenan vaan saada se oikeasti itseä kiinnostava hahmo mukaan. Tällä hetkellä pelin ainoa oma jengi näyttäisi olevan venäläisen Chetov-jengin Münchenin haara.

Häiritsee hieman, ettei yhdenkään jengin varsinaisista tavoitteista ja toimintatavoista kerrota. Mitä ne tekevät ja mihin ne pyrkivät? Tappelevat keskenään ja pyrkivät tuhoamaan toinen toisensa? Koittavat vallata uusia alueita ja hallita koko kaupunkia? Saada kaikki kaupunkilaiset kannattajikseen? Ja viranomaiset koittavat estää väkivaltaa tapahtumasta? Kenties juoni-osio antaa lisäselvyyttä tähän....

 

Juoni

"Jengiläiset ja viranomaiset- siitä lähtee liikkeelle Spásan juoni."

Eli viranomaiset pyrkivät pitämään kaupungin turvallisena ja jengiläiset tappavat toisiaan, sivullisia ja viranomaisia, jos joku eksyy heidän alueilleen. Pelissä näkyy myös olevan aktiivinen sivujuoni, jossa poliisin neuvonantaja on murhattu ja viranomaiset koittavat selvittää, kumpi jengeistä on sen takana. Ja toki monimutkaisemmille juonille on tilaa, se lienee ihan pelaajasta kiinni. Tähän mennessä fiilikseni kokonaisuudesta on hieman ristiriitainen - pelin perusidea kuulostaa coolilta, mutta jotkin yksityiskohdat sitten hämmentävät sitäkin enemmän.

Juonta lukiessa tulee vaikutelma, että jengit ovat asemissa omilla reviireillään ja tappavat kaikki alueelleen tunkevat ei-jengiläiset. Eli periaatteessa kukaan ei aktiviisesti pyri valtaamaan uusia alueita? Tuossa tilanteessahan rauha pysyisi maassa, jossei joku urpo sitten mene jengin maille. Juonessa ei mainita, pyrkivätkö poliisi ja armeija aktiivisesti hajottamaan jengit tai pienentämään näiden vaikutinpiirejä.

Eli pelin asetelma (kaksi viranomaislaumaa, kaksi rikollislaumaa, kaikilla keskinäistä kilpailua) on lähtökohtaisesti mielenkiintoinen, mutta juoni hieman tylsän yksiulotteinen. Sivustolta ei selviä tarkemmin, miten mahdollinen jengisota etenee. Toinen jengi tunkeutuu toisen reviirille ja aloittaa porukalla tappelun?

Sitten onkin aika siirtyä liittymisosioon! :D

 

Peliin liittyminen

Ensimmäinen huomioni on, että peliin liitytään vieraskirjan kautta ja vasta sitten saa tehdä tunnuksen foorumille. Systeemi, jota itsekin käytin ensimmäisten joukossa aikoinaan mm. Valkoisten saaressa ja Koga Ninja Dog Webissä. Nykyään koen kuitenkin kätevämmäksi, että liittyjä rekisteröityy, luo hahmohakemuksen foorumin hahmohakemuksiin ja se siirretään sieltä hyväksyttäessä hahmoesittelyiden osioon ja pelaajan jo luoma käyttäjätunnus liitetään pelaajaryhmään, jolla on oikeus kirjoittaa peliosioihin. Tämä on käytössä mm. Afrikka-ropessa. Vieraskirjassa ongelmana on yleensä merkkiraja - etenkin, kun monet roolipelit vaativat niin pitkiä hahmoesittelyitä, ettei hahmokaavake millään mahdu yhteen viestiin. No, ei sekään maailmaa kaada tai estä peliin liittymistä. Suoraan foorumille liittyminen vain lienee kätevämpää? ;3

Hahmokaavake näyttää päällisin puolin asialliselta, mutta pari kohtaa pistää silmään:

- Sukupuolen vaihtoehtoina uros tai narttu. Monissa ropeissahan ovat nykyään sallittuja myös intersukupuoliset, transhahmot, jne. Joissain peleissä on myös ollut pohdinnan alla, saako hahmo olla esim. bi tai homo. Täytyykin kysyä, että mitä se haittaisi, vaikka olisikin?

- Luonteesta pitää olla 10 lausetta. Tulee aika pitkä tekstivirke. Mielestäni 3-5 lausetta kertoo jo aika hyvin kaiken oleellisen hahmosta. Toki hahmosta saa turistua pidemminkin. Laskin huvikseni lauseet Nelituuli-hahmoni Koiranleuan hahmoesittelystä - niitä on 27. Nochilla Uudessa Legendassa tasan 20. Chausikullani Afrikka-ropessa olisi tasan tuo 10 lausetta. Hagos ei enää menisi tuolla rajoituksella läpi, kun olen kuvannut luonnetta vain 9:llä lauseella:

Hagos.jpg

"Vilpitön ja iloluonteinen pojankoltiainen. Opportunisti, tykkää vitsailusta ja hyvistä kaskuista. Rakastaa tuoretta lihaa ja joskus nyrpistelee nenäänsä raadoille nirsouteen asti. Oppinut jo varsin eteväksi saalistajaksi, mutta on myös nokkela rosvoamaan ruokaa muilta eläimiltä. Sosiaalinen oman tiensä kulkija, joka viihtyy niin porukassa kuin yksinkin. Leppoisa tuuliviiri, joka mieluummin ajelehtii muualle kuin kohtaa vastaan tulevat ikävyydet. Omaa niin rauhaa rakastavan kuin kujeilevankin puolen. Vähän tuulella käyvä. Ei aina ymmärrä omaa parastaan ja arviointikyky vaarojen suhteen saattaa pettää; paljon opittavaa elämästä luonnon ehdoilla."

Toki eri asia, jos sivulauseetkin lasketaan omiksi lauseikseen. :D Jotenkin tuntuu kuitenkin, että joku tiiviimmin kirjoittava saisi kerrottua mistä vaan näistä hahmoista kaiken oleellisen paljon lyhyemminkin. Itse olen tällainen satutäti, jolta tulee paljon turhaa diipadaapaa. Monesti kirjoittamani pitkät hahmoesittelyt tuntuvat jopa itsestäni rasittavilta, kun yritän etsiä sieltä pelailun lomassa vinkkiä, mitenkäs juuri tämän hahmon pitikään tähän asiaan suhtautua. Ja ylläpitäjänä hahmoja hyväksyessä olen myös oppinut arvostamaan lyhyttä ja ytimekästä kerrontaa hahmoesittelyssä. (Joskus tullut vastaan näitä, jossa esim. menneisyydessä kerrotaan yksityiskohtaisesti jostain jonninjoutavasta lapsuustapauksesta, tms.)

Painaessani "liittymisvieraskirjan" linkkiä päädynkin yllättäen foorumille, jonne on luotu osio nimeltä Ensimmäisen hahmon hyväksyntä. Eli liittymissysteemi onkin samanlainen kuin esimerkiksi Uudessa Legendassa: hakemus postataan foorumille rekisteröitymättömänä käyttäjänä. UL:ssäkin on rekisteröitymättömille pelaajille oma osio, jonne postata ja jopa omat hahmopörssinsä jne., mikä on mielestäni lähinnä turhaa asioiden monimutkaistamista - johon olen toki itsekin monet kerrat sortunut roolipelejä ylläpitäessäni. :D

Kantapään kautta olen oppinut arvostamaan melko rentoa "keep it simple" -asennetta. Merkkimäärien, sanamäärien ja lausemäärien sijaan liittyjiä voi opastaa kertomalla tarkemmin, mitä kaikkea luonteesta ja ulkonäöstä pitäisi kertoa. (Esim. ruumiinrakenne, karvan laatu, miten suhtautuu erilaisiin tilanteisiin, miten menneisyys on vaikuttanut hahmon luonteeseen, millainen hahmon itsetunto on, jne.)

Rekisteröitymättä liittymiseen liittyy nähdäkseni myös hienoinen riski siitä, että tunnuksen tekee ja hahmolla alkaa pelata joku muu kuin se, joka hahmon alunperin suunnitteli. Toki tämä riski on häviävän pieni, mutta joskus vieraskirjaliittymisroolipeliä ylläpitäessäni rupesin miettimään, että mistäs minä tiedän, onko tuo oikeasti tuon hahmon keksineen tyypin tekemä käyttäjätunnus? Kun ensimmäinenkin hahmo postataan rekisteröityneenä, tällaista riskiä ei ole. Kaikenlaisia hahmovarkauksiakin kuitenkin nettiroolipelien maailmassakin nähty.

 

Plussat:

+ kivannäköinen ulkoasu

+ aktiivinen

+ kekseliäs maailma

+ sivuihin panostettu

+ seikkaperäistä tietoa sivuilla, esim. alueet kuvailtu yksityiskohtaisesti

+ saksa&venäjä <3

+ voi tehdä laumattomia hahmoja

+ voi keksiä omia jengejä

+ hahmo ylenee pelissä > lisää pelaamisen kiinnostavuutta

 

Miinukset:

- sivuilla melko paljon kirjoitusvirheitä

- alueen potentiaaleja ei hyödynnetty, esim. ilmasto erilainen ja alueella oikeasti esiintyvät lajit unohdettu ja tilalla tyystin muualla esiintyviä lajeja

- ensimmäinen hahmo ennen rekisteröintiä, sivulla puhutaan harhaanjohtavasti "liittymisvieraskirjasta", vaikka hakemus tehdään foorumiin rekisteröitymättä

 

Yhteenveto

Jään odottelemaan inspiraatiota, josko innostuisin liittymään tuonne. Peli vaikuttaa kokonaisuutena ihan hyvältä ja mielenkiintoiselta vaihtelulta. Sivustoa lukiessa tuli muutamia hassuuksia mieleen, mitä tuossa seikkaperäisesti pohdiskelin. (Wall of text - pahoittelut!) Ainakin pelin maailma on hyvin inspiroiva.

Kehittämisideana ehdottaisin ainakin sivuston tekstien oikolukemista tai oikoluetuttamista. Hyvä kirjoitusasu antaa aina mistä tahansa paremman kuvan ja tekstinä pelattavan pelin ollessa kyseessä vieläpä aika oleellisena. Eritoten yhdyssanavirheet asiatekstissä ovat yleensä aika pöhkön näköisiä.

En tiedä, onko pelin eläimistöä myöhäistä muuttaa alueen oikeaa faunaa vastaavaksi, mutta laitetaan vaikka yleisenä ajatuksena uusia roolipelejä suunnitteleville, että mikäli sijoittaa pelin tiettyyn maailmankolkkaan, löytyvät kyseisen alueen eläimet helposti esimerkiksi Wikipediasta. :) Toki mielikuvituksellisemmissakaan yhdistelmissä ei ole mitään vikaa - jos nyt puumat ja ahmat sopivat pelin muunnellussa todellisuudessa elämään Alppien ympäristössä niin mikäs siinä. Olisihan niitä voinut päästä esim. eläintarhasta karkuun ja niiden pohjalta muodostua villi eläinkanta.

Peleissä, joissa liittyminen tapahtuu vieraskirjaan tai muuten foorumiin rekisteröitymättä, suosittelisin lämpimästi siirtymään systeemiin, jossa liittyjä luo käyttäjätunnuksen ja sitten kirjoittaa hahmohakemuksen sinne, minne kaikki muutkin pelaajat. Rekisteröityneenä pääsisi kirjoittamaan myös esim. hahmopörssiin ja pelin suunnitteluun, sekä jonnekin peliä koskeviin keskusteluihin. Foorumeihin saa luotua ryhmiä ja eri alueille määriteltyä ryhmäkohtaiset käyttäjäoikeudet ja näin ollen rekisteröitynyt käyttäjä ei pysty kirjoittamaan peliosioihin ennen kuin ylläpitäjä liittää hänen tunnuksensa Pelaajat-ryhmään.

Ainakin itse koen, että tällainen on helpompi liittyjälle ja miellyttävämpi ylläpitää. Ei toki ole mikään iso asia - niinkuin eivät nyt toki nettiroolipelit muutenkaan. Hauskaa ajanvietettä lähinnä.

Mikäli nyt pitäisi ihan arvosana antaa niin kenties neljä tähteä viidestä voisi kuvata parhaiten omia fiiliksiäni. Toki lopullinen mielipide tulisi muodostaa vasta, kun on liittynyt ja pelaillut vaikkapa vuoden verran. Vasta sitten voisi kunnolla sanoa, pitääkö pelistä, suositteleeko muille, jne.

Vaikuttaa kuitenkin ihan kiinnostavalta ja jos sinä arvoisa lukija kiinnostuit niin siitä vain liittymään ja kokeilemaan! :D