Saatteeksi...
Xaparasta kertovan artikkelisarjani kolmas artikkeli käsittelee yhtä ensimmäisistä Xapara-peliin kehittämistäni hahmoista, Koshia Mazzaduskesia. Edellisessä artikkelissa esittelin Koshian kansan, numerodemonit, joten tässä keskityn esittelemään itse hahmoa. Koshia on eräs rakkaimpia hahmojani ja omalla tavallaan varmaan sympaattisimmasta päästä hahmokaartissani. Hän on kokenut aika monenmoisia seikkailuja tarinan eri versioissa ja myös hahmokehitystä on tapahtunut paljon.
Koshian alkuperäinen hahmokuva, tehty RinmaruGamesilla
Koshia Mazzaduskes
Koshia on 52-vuotias numerodemonimies. Hän on luonteeltaan pikkutarkka, hienostoelämään mieltynyt punaviinin ystävä ja tuppaa keskittymään hieman liikaa siihen, miten voisi tienata enemmän rahaa. Numerodemoniksi melko siveä tapaus. Omaa hyvän pokerinaaman, taipuvainen epärehellisyyteen. Pohjimmiltaan Koshia on kuitenkin hyväsydäminen, mutta toisaalta myös aikamoinen pelkuri. Omaa numerodemoniksi melkoisen temperamentin ja toisaalta kansansa keskivertoa harjaantuneemmat sosiaaliset taidot.
Pelin alkaessa Koshia oli istunut seitsemättä vuotta Kuzhkailin vankilassa jäätyään kiinni lukuisista talousrikoksista liittyen rahanpesuun, veronkiertoon ja muuhun vastaavaan. Taustalla oli Shigella-mafia, joka käytti hänen bisneksiään hyväkseen muuttaakseen laittomin keinoin hankittua varallisuuttaan laillisesti ansaitulta vaikuttavaksi. Koshia ei koskaan antanut todistajalausuntoja Shigellaa kohtaan, mikä vaikutti osittain hänen kakkunsa pituuteen ja toisaalta siihen, että hän on edelleen elossa.
Vankilassa Koshia tutustui fontalialaisnaiseen nimeltä Ruby Spring (kaverini Neran hahmo). Kaksikon välille kehittyi kiintymystä, joka syveni vähitellen rakkaudeksi. Suhde vaikutti paljon Koshiaan, joka oli elellyt siihen saakka melko pinnallista ja itsekästä elämää. Vankipariskunta ystävystyi myös Rihan ja Jaxonin kanssa ja lopulta nelikko pakeni vankilasta.
Pari vuotta sitten piirtämäni kuva Koshiasta ja Rubysta
Oman onnensa seppä Delfiasta
Koshia kasvoi Xaparan koillisosassa sijaitsevassa pienehkössä kaupungissa nimeltä Delfia. Koshian ja Gelarian äiti Aidal oli työtön alkoholisoitunut sosiaalipummi, jolla oli varsin rikkonainen parisuhdehistoria. Koshian, sen enempää kuin Gelariankaan isistä ei ollut tietoa. Heillä oli juoppo isäpuoli, joka käyttäytyi väkivaltaisesti perhettä kohtaan. Perheen koti sijaitsi ahtaassa kerrostalokaksiossa Itä-Delfiassa, rähjäisellä, slummimaisella alueella, jossa rikollisuus ja päihdeongelmat rehottivat. Sekä Koshia, että Gelaria kasvoivat yllättävän täyspäisiksi olosuhteisiin nähden ja halusivat järjestää oman elämänsä paremmin. Gelaria toteutti tämän opiskelemalla ahkerasti ja valmistui myöhemmin magiateknologian insinööriksi. Koshia puolestaan tienasi itselleen ja perheelleen rahaa kulta-aterioihin pikkurikollisena ja osallistui nuorena muunmuassa useisiin autovarkauksiin. Hiljalleen nuori numerodemoni ajautui yhä syvemmälle alamaailmaan koettaessaan saada varallisuutta kokoon perustaakseen yrityksen, jonka avulla tienata elantonsa laillisesti. Lopulta hän päätyi lainaamaan sitä varten rahaa Punataudin johtamalta Galessen Shigella-mafialta, mikä ei suinkaan auttanut häntä pois rikoksen poluilta, vaan veti mukanaan entistä syvempään suohon.
Roolipelin tarinaan nähden vaihtoehtoisessa tarinaprojektissani Delfia Kronikat käyn läpi Koshian tätä elämänvaihetta hieman tarkemmin.
Koshian isosetä, Valkean Kuun kakkosmies John Riels
Myöhemmin Koshia sai selville omaa taustaansa (tapahtunut sekä roolipelissä, että Porre Kronikoissa) ja samalla myös sen, miksi Shigella-mafia otti hänet siipiensä suojaan. Koshian isä näet on Kazeimoksessa toimivaan Valkoinen Kuu -ihmissusimafiaan kuuluvan Riels-suvun jäsen. Samalla paljastuu, että Koshia on itse asiassa synnynnäinen ihmissusi eli kykenee ottamaan suden hahmon niin halutessaan. Ihmissutena Koshia säilyttää siipensä ja silmänsä ja hänellä on hiustensa väriä muistuttava oljenkeltainen turkki.
Piirrokseni Koshiasta
Vaikutteet hahmon taustalla
Koshia (kuten useimmat hahmoni) on erinäisten vaikutteiden sekametelisoppa. Hahmoon lienee uponnut roppakaupalla omia piirteitäni, mutta tunnistan vaikutteita myös ainakin kolmesta tuntemastani henkilöstä. Fiktion puolelta vaikutteita Koshiaan on tullut esimerkiksi Disneyn Aladdinista (nuoruus köyhänä pikkurikollisena, joka joutuu varastelemaan pysyäkseen kiinni leivän syrjässä, sekä tietynlainen taipumus epärehellisyyteen ja sen tuomat ongelmat). Joskus minulle tulee Koshiasta hassusti Ax-andaliitti -vibat (avaruusolento Animorphs-kirjasarjassa) Koshian käyttäytyessä hyvin numerodemonimaisesti erinäisissä sosiaalisissa tilanteissa.
Miltä Koshia näyttäisi ponina? (Kuva tehty ponigeneraattorilla)
Koshian muut versiot
Roolipelin version ohessa Koshia seikkailee myös omissa Xapara-tarinoissani, joissa hän on useimmiten (Neran Rubyn ja Jaxonin puuttuessa kuvioista) päätynyt jollain asteella yhteen Rihan kanssa. Periaatteessa kyseessä on edelleen sama hahmo, mutta hahmokehitys vain on kulkenut omaan suuntaansa.
Koshia lueskelee Kazeimoksen eläimistä Rudolfin mökin sohvalla ja siemailee punaviiniä, kohtaus Porre Kronikoiden ykkösosasta.
Porre Kronikoissa Koshia päätyi joksikin aikaa yhteen Shuram Karman kanssa, mikä ei luonnollisestikaan kestänyt. (Ymmärrätte miksi, jahka pääsemme artikkelisarjassa Shuramiin.) PK:ssa Koshia pääsee näyttämään liikemiestaitojaan toimiessaan päähenkilöiden Domaihin perustaman yökerhon pomona. Buzle myös kouluttaa hänestä ja muista pimeyden velhoja, mikä luo ihan omat säväyksensä hahmoon. Tarinan edetessä Koshia ihastui Rihaan ja katkeroitui tämän päädyttyä yhteen Dominikin kanssa. Tällä hetkellä vaikuttaa siltä, että Koshia päätyy lopulta kolmenkimppa-suhteeseen Rihan ja Dominikin kanssa, mutta aika näyttää toimiiko kuvio pidemmän päällle. (PK menee osassa 11 tällä hetkellä ja en ihan rehellisesti sanottuna tiedä, mihin kaikki lopulta johtaa, kun inspiraation varassa kirjoittelen.)
Piirtämäni kuva Porre Kronikoiden pääkaartista, Shuram, Arnia, Buzle, Koshia, Riha ja Dominik.
Delfia Kronikat on aika pitkälle sellainen Koshia x Riha -shippaustarina, jossa nähdään samalla, miten Koshia päätyy tekemisiin Galessen pahamaineisen mafian kanssa. Olin tuota ennen vain leikitellyt ajatuksella näiden kahden ns. päähahmoni parittamisesta keskenään. En tiedä, miten tuo tulee edes pidemmän päälle toimimaan, koska hahmot ovat niin erilaisia ja alkuperäisessä ropessa vaikutelma oli, ettei noita saisi shipattua kirveelläkään. Koshia on harkitsevainen, älykäs ja rauhaa rakastava, kun taas Riha on helposti kiihtyvä väkivaltainen urpo, joka yleensä toimii ennen kuin ajattelee. Toki molemmat ovat esimerkiksi taipuvaisia hienosteluun (mistä lie sekin piirre tullut, kun itse olen tällainen röllipeikko tasoa "meikit, mitä ne on, voiko niitä syödä?") ja pramean elämän perään, eikä kumpaakaan ole varustettu millään superkorkealla moraalilla. No... Ainakin voimme olla iloisia Rihan isän Moxxin puolesta, jolla on muilla aikajanoilla hiukan kestettävää vävyehdokkaidensa suhteen. Koshia lienee mieleisimmästä päästä.
Koshia. Kuva RinmaruGamesilla
Yksinpelissäni Senturzassa (vaihtoehtoinen tulevaisuus Kuolemattomat-roolipelille) lienee kaikkein masentavin versio Koshiasta. Siinä hän on elänyt 40 vuotta avaruudessa aiemmin pettämänsä Veljien Killan avaruusaluksella ja tytär Damira on ainoa hengissä selvinnyt perheenjäsen. Oli kieltämättä aika diippiä shittiä kirjoittaa siitä, kun Koshia yrittää päästä yli rakkaan puolisonsa ja perheen kahden muun lapsen kuolemasta. Onneksi aloitimme Suuren Kotilojahdin, että tämä jäi vain tällaiseksi vaihtoehtoiseksi viritelmäksi.
Alkuperäisen pelin virallisessa jatko-osassa Suuri Kotilojahti hienohelmainen numerodemonimme on joutunut sopeutumaan elämään luonnon keskellä hahmojen päädyttyä post-apocalyptiseen aikakauteen. Koshia & luonto on aihe, josta on aina perin hulvatonta kirjoittaa. (Edelleen muistelen hulvatonta peliä parin vuoden takaa, kun miesparka joutui menemään riukupaskalle vatsansa mentyä sekaisin ja eksyi sen vuoksi metsään.)
Piirrokseni Koshian ja Rubyn perheestä, kuvassa Koshialla on metallisiivet, jotka hänelle rakennettiin miehen omien siipien katkettua lento-onnettomuudessa
Maininnan arvoinen on myös pokemonroolipelimme Xapara Go!:n Koshia, joka viimein myöntää, ettei ole ihan umpihetero ja päätyy seurustelemaan Jaxonin kanssa. Koshian pääpokemon on Flareon, jolla on samanlainen pöyhkeilevä luonne kuin isännällään.
Yllättäen Koshia ei ole esiintynyt kirjoittamassani Galesseen sijoittuvassa Shigella-saagassa, jossa hän kaiketi istuu Kuzhkailissa tarinan keskittyessä muualle. Koin, että Koshia olisi tuossa tarinassa hivenen ylimääräinen hahmo. Häntä ei esiinny myöskään Penshiä-saagassa.
Näiden lisäksi olen luonut Koshiasta myös pari koiraeläinversiota ja kissaversion.
Kuzma on Magian Merkit -roolipeliin luomani Koshia-insert. Hahmo on periaatteessa tavallinen susi, mutta omistaa taikaesineitä, joiden ansiosta hän voi kasvattaa selkäänsä mustat nahkasiivet ja tehdä eräänlaisia numerotaikoja. MM:ssä on mukana Koshian koko perhe, Neran Ruslana perustuu Rubyyn ja perheen pennut alkuperäisen perheen lapsiin.
Magian Merkeissä minulla on aina erityisen hauskaa kirjoittaa johtajan neuvonantajana toimivan Kuzman ja lauman kenraalina toimivan Dominikin välistä vuorovaikutusta. Dominik on näet jo vuosikaudet ollut rakastunut Kuzman puolisoon ja hieman lapsellisesti purkaa katkeruuttaan aiheuttamalla tälle erinäistä päänvaivaa. Kaikeksi huipuksi Kuzma on alkanut pelkäämään, että jompi kumpi perheen tyttäristä vartuttuaan ihastuu narttujen sydämiä sarjatyönä särkevään Dominikiin - pelko, jonka pistin toteen Senturzan puolella, muahhahhahhaa!
Tästä Takahashin Fang-mangan kohtauksesta tuli vaan ihan liikaa mieleen Rihan ja Koshian kohellukset. X'D
Noin muutenkin Koshia-rassu joutuu usein kohtaamaan erinäisiä ikävähköjä koettelemuksia. Vaikka hän on minulle hyvin rakas hahmo, jotenkin nautin laittaessani hänet käymään läpi erilaisia eriskummallisia koettelemuksia. Klassikko lienee, että Koshia joutuu hieman kiusaantuneen tuskastuneena sietämään löyhemmät siveyskäsitykset omaavien hahmojen erinäisiä tahallisia tai tahattomia irstailuja.
Koshia esiintyy myös numerosutena Kuzhkailin Tuomitut -sarjassa. Lisäksi olen suunnitellut Koshiasta eri versioita koirasarjiksiin, jotka ovat jääneet suunnitteluasteelle, melko usein jonkunlaisena Rihan sidekickinä.
Tein Koshiasta myös kissaversion erääseen soturikissapeliin, mutta siellä pelaaminen harmillisesti jäi pelin epäaktiivisuuden takia. Tuohon hahmoon sain aika mukavasti sisällytettyä sen maailman version Koshian taustatarinasta.
Koshian teemabiisejä
Darkest Hours - Stratovarius
Sopii jotenkin kovia kokeneelle Koshialle, joka kuitenkin jaksaa uskoa menevänsä kohti parempaa huomista menettämättä toivoaan.
Born This Way - Bad Hop
Fiilistelyä Koshian nuoruuden ympyröistä ja ajalta ennen Kuzhkailia linkittyen Delfian slummialueelle ja Galesseen.
Push it to the limit - Scarface
Koshia, kun se on päässyt bisneksen makuun pyörittämään isoja rahoja. :D
Häkkiin - Timo Harjakainen
Ei sillä, että Harjakainen persoonaltaan muistuttaisi Koshiaa, mutta biisi sopii koomisesti Koshian Kuzhkailiin joutumiseen. :D
Hypnodancer - Little Big
Olen sen jokusen kerran miettinyt tuosta musavideosta Xapara-versiota, jossa Koshia olisi jompi kumpi hypnodancereista. X'D
Neralle joskus piirtämäni synttärionnittelu-Koshia
Kommentit