Saatteeksi...

Xaparan maailmasta kertova artikkelisarja jatkuu ja tällä kertaa esittelen sinne keksimääni numerodemonien kansaa. Pelissä esiintyviä numerodemoneja ovat muunmuassa yksi päähahmoistani Koshia Mazzaduskes, sekä hänen isosiskonsa Gelaria. Kuzhkailin Tuomitut -koiratarinassa numerodemonien tilalla ovat numerosudet, jotka ovat numerodemonien koiraeläinversio.

Gelariaaaaa.jpg

Gelaria Mazzaduskes, kuva luotu RinmaruGamesilla.

 

Yleistä

Numerodemonit ovat eräs yleisimmistä kansoista niin mantereella kuin Rikossakin. Alkujaan kansa on kotoisin Athanan keski- ja pohjoisosista ja polveutuu muinaisista aarteita vartioineista taikaolennoista. Tunnuspiirteenä ovat tumma iho, vaaleat hiukset ja hailakat silmät, joissa on haaleat mustuaiset samaa väriä kuin iiriskin. Numerodemoneilla on myös mustat nahkasiivet, jotka he kykenevät vetämään piiloon lapojen kohdalla sijaitseviin siipipusseihin. (Siipi kutistuu luonnostaan numerotaikuudella näin tehtäessä.) Noin muuten kansa muistuttaa kooltaan ja ruumiinrakenteeltaan ihmistä. Yleensä numerodemonit ovat luonnostaan melko hoikkarakenteisia, jopa hinteliä, eivätkä ole kovin herkkiä lihomaan.

Tämä demonikansa on tunnettu erikoisesta ruokavaliostaan. Tavallisen ruuan ohella numerodemonit näet syövät kultaa. Heidän hampaansa ja leukansa kykenevät useimpiin metalleihin, mutta muiden metallien syöminen ei ole heille terveellistä. Hopea on heille voimakas huumausaine, jonka nauttiminen aiheuttaa sekopäistä käytöstä ja pahimmillaan voimakkaan riippuvuuden. Useimmiten kultaa lisätään jauheena pieni määrä tavallisen ruuan sekaan, muttei ole täysin tavatonta syödä kokonaisia kultaharkkojakaan. Numerodemonien elimistö ei varsinaisesti hajota kultaa, vaan hyödyntää siihen sitoutuneen magiaenergian. Kulta siis kulkee elimistön läpi ja palautuu luonnollista reittiä takaisin luonnon kiertokulkuun.

Numerodemonien erityiskykyjä ovat numerotaikuus ja matemaattinen superlahjakkuus. Kansan aivot toimivat tietokoneen tehokkuudella, mitä tulee erilaisten numeeristen arvojen laskemiseen. Yksilöllisiä eroja toki ilmenee. Kansalla on kyky arvioida pikkutarkasti etäisyyksiä, sekä kohteiden pinta-aloja, massoja ja muita numeerisia ominaisuuksia. He myös pitävät näitä hyvin tärkeinä. Numerodemoni kykenee kertavilkaisulla kertomaan, montako hiusta jonkun päässä on ja kertoo hyvin mielellään millin tuhannesosan tarkkuudella edessään olevan pöydän pinta-alan. Toisinaan numerodemonin kanssa keskusteleminen voi käydä rasittavaksi, sillä sosiaalisesti vähemmän lahjakkaat yksilöt saattavat todellakin luetelmoida näitä numeerisia lukuja kokiessaan ne merkityksellisiksi.

Luonnollisesti kultaruokavalio vaatii melko paljon rahaa. Tämän johdosta numerodemonit ovat yleensä joko todella köyhiä tai todella menestyviä. Keskituloisena on vaikea elää normaalia elämää, kun suurin osa rahoista menee ruokaan. Tästä myös johtuu, että numerodemoneilla on keskimääräistä isompi riski päätyä rikollisuuden pariin, lähinnä talousrikoksiin ja varkauksiin. Toisaalta heitä on paljon myös liike-elämässä, jossa hyvästä laskupäästä ja arviointikyvystä on iso etu.

Numerotaiat ovat magiaa, jossa jokin kohde monistetaan tai sen kokoa tai jotain muuta numeerista ominaisuutta (käsittäen myös esimerkiksi värisävyt) muutetaan. Numerodemonit kykenevät tähän yksinkertaisesti koskettamalla kohdetta ja lausumalla haluamansa yhtälön, esimerkiksi kertaa kaksi tai pituus kertaa viisi pilkku neljä. Numerotaikuuteen sisältyy kaksi tappavaa loitsua, miinus yksi ja kertaa nolla. Hyvin siisti tapa, jos haluaa jonkun päiviltä. Tämä tekee myös numerodemoneista äärimmäisen vaarallisia.

Mikäli joku henkilö (tai eläin) kerrotaan vaikkapa kolmella hänestä muodostuu kaksi kloonia. Kloonit eivät omaa taikavoimia alkuperäisen tavoin, mutta vastaavat muutoin luonteeltaan, tiedoiltaan, taidoiltaan ja ulkomuodoltaan alkuperäistä. Kloonia luodessaan numerodemoni määrittää myös ajan, jonka klooni on olemassa. Mitä pidempiaikainen ja voimakkaampi klooni, sitä enemmän magiaenergiaa sen luominen vaatii. Numerodemonit voivat kopioida myös ruokaa, juomaa, käyttöesineitä ja muuta vastaavaa. Kopiot vastaavat muuten alkuperäisiä, mutta katoavat ajan kanssa. Yleensä ei ole myöskään kovin kannattavaa haaskata magiaenergiaa vaikkapa ruuan kopiointiin, kun otetaan huomioon, että magiaenergiaa saadakseen numerodemonin täytyy syödä kultaa.

Numerotaikuutta voivat oppia myös muiden kansojen velhot, mutta heille se on paljon haastavampaa. (Pelissä Riha oppi numerotaikoja vietettyään muutaman päivän Koshian kehossa erään sieluja ja kehoja vaihtaneen kirouksen seurauksena.)

 

alko.jpg

Koshia läksyttää Arniaa ja Alonsoa jostain. Kuva tehty RinmaruGamesilla

 

Luonne

Numerodemoneilla on verrattain rauhallinen ja harkitsevainen luonne. He eivät yleensä ole kovin agressiivisia, mutta saattavat harmistua muiden silmään hyvinkin vähäpätöisistä ja omituisista asioista. Tarkan numeerisen arviointikykynsä ansiosta useimmat numerodemonit ovat erittäin pikkutarkkoja. He rakastavat siisteyttä ja järjestelmällisyyttä, sekä arvostavat kohteliaita käytöstapoja ja asiallisuutta. Poikkeuksiakin tietysti on.

Sosiaaliset taidot eivät ole mikään numerodemonien vahvuus ja monet numerodemonit ovat melko ujoja. Heillä ei ole aina tilannetaju parhaalla mahdollisella tasolla ja he saattavat antaa itsestään melko tunteettoman vaikutelman suhtautuessaan kaikkeen kylmän laskelmoivasti.

Numerodemonien keskuudessa hyviin tapoihin kuuluu ilmoittaa todennäköisyydet, sekä monenko prosentin vahvuudella jokin asia tapahtuu. Numerodemonit saattavat kokea hyvinkin epäkohteliaana, mikäli näille heidän tärkeinä pitämilleen numeerisille arvoille viitataan kintaalla. Yleensä he ovat kuitenkin ymmärtäväisiä (toiset tosin hieman alentuvaan tyyliin) muiden kansojen rajoittuneempaa lasku- ja arviointitaitoa kohtaan.

 

canhai.jpg

Canhai Mainos, pelissä esiintyvä npc-numerodemoni. Kuva: RinmaruGames.

Numerodemonit ovat tunnettuja myös vapaamielisyydestään, mitä tulee esimerkiksi seurustelusuhteisiin. Asioita käytännön tasolla arvioivat älykkäät numerodemonit välttävät liiallista tunteilua, minkä negatiivisena vaikutuksena moraali ei aina ole korkeimmalla mahdollisella tasolla.

Toisinaan numerodemonit ilmaisevat tuntemuksiaan siivillään. Ärtyneenä siipien piikkejä saatetaan napsutella yhteen tai siipiä saatetaan kohotella tai värisyttää erilaisten tunnetilojen myötä. Muinaiset numerodemonit pitivät nakuttavaa kurkkuääntä ollessaan kiihdyksissään. Moderneilla numerodemoneilla on tämä kyky yhä tallella, mutta he eivät yleensä päästele moisia epähienoja ääniä. (Pelissä Koshian ylle langetettiin kirous, joka nosti hänen alkukantaiset vaistonsa pintaan, jolloin tuota nakuttamista esiintyi.)

 

Balni

Numerodemonien kieltä sanotaan balniksi. Sanat eivät itsessään taivu, vaan käytössä on joukko etuliitteitä ja pilkulla erotettavia sivuhuomioita. Verbin yhteydessä yleensä ilmoitetaan prosenttimäärä, millä volyymilla asia tapahtuu.

Esimerkki:

isti diki, me, faslem won abros won mimi
kissa söi kahdeksankymmentä prosenttia hiirestä

Kielen pahin kirosana on krusha ja se tarkoittaa laskuvirhettä.

Numerodemonien etunimet ovat yleensä numeroita. Esimerkiksi Koshia tarkoittaa kahtatuhatta. Sukunimissä on yleensä s-pääte, mikä on monikko samalla tapaa kuin englannissa. Mazzaduskes on suomeksi Lentävät Varjot - adjektiiveja ei balnissa taivuteta, vaan ne kirjoitetaan kiinni substantiiviin. Muita pelissä esiintyviä sukunimiä ovat esimerkiksi Riels - Kukat.

 

Damira.jpg

Koshian tytär Damira on puoliksi numerodemoni. Kuva: RinmaruGames

 

Ikääntyminen

Numerodemonit elävät noin 300-vuotiaiksi ja vanhenevat sen johdosta hitaammin kuin ihmiset. Esimerkiksi 52-vuotias Koshia vastaa n. 25-vuotiasta ihmistä.

Ikävaiheet verrattuna kuolevaisten ikään:

0-20v lapsuus (vrt. 0-9v ihminen)

20-30v varhaisteini-ikä (10-13v)

30-40v teini-ikä (14-17v)

40-60v nuori aikuinen (18-25v)

60-150v aikuinen (26-50v)

150-250v keski-ikä (50-69v)

250-300v vanhuus (+70v)

Numerodemonit lisääntyvät samalla tapaa kuin ihmiset. Lasten ja vanhusten numerotaikuus ei ole yhtä voimallista kuin aikuisiällä. Jopa pikkuvauvat kykenevät kuitenkin tekemään erinäisiä lyhytkestoisia taikoja ja saattavat aiheuttaa vanhemmilleen päänvaivaa muuttamalla vahingossa vaikkapa likaisen vaippansa jättikokoiseksi. Tahattomasta taikomisesta johtuen muiden kuin numerodemonien (ja velhojen) on melko hankalaa hoitaa aivan pieniä numerodemoneja, koska he eivät kykene kumoamaan vahinkoloitsuja. Toisinaan vauvoilla käytetään taianestopantoja, jos heidän tekemänsä taiat alkavat saada vaarallisia piirteitä (pahimmillaan alkaa kertomaan kohteita nollalla).