Saatteeksi...

Vuodenvaihteessa 2017-2018 perustimme kavereiden kanssa uudenvuoden miitissä rennon fantasiaroolipelin. Se kulki alkuun nimellä Vankilarope, koska sijoittui vankilaan. Muutamien keskeisten hahmojen karattua sieltä peli laajeni ja sen nimeksi tuli Xapara. Sittemmin Xapara-peli lakkautettiin ja osa pelaajista jatkoi sen tarinaa Kuolemattomat-ropena. Kuolemattomat sai edelleen jatko-osan nimeltä Suuri Kotilojahti. Eräänlaisena oheispelinä oli myös Xapara Go! -pokemonrope, sekä oma yksinpelini Senturza. Xaparan pohjalta on luotu myös tässä blogissa ilmestyvä minun ja kaverini Neran yhdessä kirjoittama Kuzhkailin Tuomitut.

Näiden lisäksi olen kirjoitellut omilla hahmoillani tarinan maailmaan sijoittuvia tarinoita: Porre Kronikat, Shigella-saaga, Delfia Kronikat, Penshiä-saaga ja nyt tänä viikonloppuna aloittamani Velhoruhtinatar, jossa seikkaillaan kaikissa edellä mainituissa multiversumimeiningillä.

Kaikkiaan matkan varrella pelissä on ollut viisi pelaajaa viemässä tarinaa eteenpäin ja antamassa panoksensa maailman kehittymiseen. Sittemmin pelaajien jäätyä pois on heidän hahmojaan ja heidän keksimiään kansoja jätetty pois ja maailmaa muokattu niin, ettei kenenkään keksimiä juttuja käytettäisi luvatta.

Olen tässä neljän vuoden aikana tykästynyt kovasti Xaparan maailmaan ja hahmoihin, sekä tehnyt itse paljon näiden kehittämiseksi. Sen johdosta päätin aloittaa Hammasnurkkaan juttusarjan, jossa esittelen Xaparaa siltä osin kuin koen mielekkääksi. Ajatuksena olisi esitellä maailman maantiedettä, kansoja ja omia hahmojani, sekä analysoida hieman, mistä niihin on tullut vaikutteita.

Nyt juttusarjan ensimmäisessä osassa esittelen Xapara-maailman valtiot - rattoisia lukuhetkiä!

 

Xapara_lippu.jpg

Xaparan lippu

 

Maailma

Xapara naapurivaltioineen sijaitsee mantereella, jota kutsutaan yleisesti vain Mantereeksi. Ympäröivien merialueiden takaa löytyvät vielä saarivaltiot Riko, Fontalia ja Athana. Tällä hetkellä tunnetussa maailmankartassa on kahdeksan merta: Pimeämeri, Xaparanmeri, Kaamoksenmeri, Läntinen Valtameri, Athananmeri, Neppainmeri ja Pallomeri. Kyllä. Pallomeri. :DD

kartta_MAAILMA.jpg

Paintilla piirtämäni ihku maailmankartta

Maailmaa kehitettäessä siihen on tullut luonnollisesti vaikutteita oikeasta maailmasta. Esimerkiksi Pallomerellä sijaiseva Bermudan Pallo on tuon maailman versio Bermudan Kolmiosta, jossa laivojen navigointi on ongelmallista.

 

Ajanlasku

Xaparassa on kansoja, jotka elävät satoja, eräät tuhansiakin vuosia (tiimat ja lohikäärmeet). Niinpä sivilisaatio on ollut olemassa paljon pidempään. Useimmat Xapara-tarinat sijoittuvat vuoden 29 999 tienoille ja tuo eeppinen vuosikymmentuhannenvaihde pelattiinkin alkuperäisessä roolipelissä.

 

Xapara

Rahayksikkö: leeri (suurin piirtein euron/dollarin kokoinen raha)

Valtiomuoto: kuningaskunta

Kansalliseläin: karhu

Pinta-alaltaan suurin hallinnon omaava valtio, joka on koillis-lounais -suunnassa noin 3000 kilometriä pitkä. Yleensä tavataan puhua Koillis-Xaparasta ja Lounais-Xaparasta. Xapara on vuoristoinen maa eritoten idässä ja pohjoisessa, rannikolla ja etelässä on alavampaa metsäistä seutua. Ilmasto muistuttaa läntistä Euraasiaa. Pohjoisosa on havumetsävyöhykkeellä ja etelämpänä on leudompaa.

Xaparan pääkaupunki Lokses sijaitsee maan länsirannikolla ja sen väkiluku on hieman yli 8 miljoonaa, eli puhutaan isosta suurkaupungista. Kaupungin sydämessä sijaitsee kuninkaanlinna, jossa Xaparan hallitsija asuu. Muita isoja kaupunkeja ovat koillisen keskuksena toimiva teollisuuskaupunki Galesse (jota Shigella-mafia pitää rautaisessa otteessaan), lounaan kulttuurikaupunki Zatsia ja etelän suuri satamakaupunki Ordos. Viimeksi mainitulla on oma lentoyhtiö OrdosAir, joka on kuuluisa ikävästä tavastaan lennättää kaikki lentonsa Ordosin kautta vuorokauden pysäyksellä tuodakseen keinotekoisesti lisää turismituloja kaupungille. Muita maininnan arvoisia ovat vuoristokylä Nilnibai, jossa sijaitsee kuuluisa kylpylä. (Vankilaroolipelin vankilapako tapahtui, kun kuningas hyvää hyvyyttään kuljetutti vangit virkistysmatkalle kylpylään ja tuli melkein murhatuksi.) Pohjoisilla vuorilla taas sijaitsee piskuinen Dapperwut, jossa tämä pahamaineinen Kuzhkailin vankila sijaitsee.

kartta2.jpg

Alkuperäisessä roolipelissä Xaparaa hallitsi kuningas Fezoh, myöhemmin hänen leskensä kuningatar Isla. Omissa kirjoitelmissani olen korvannut Fezohin kirjaindemonikuningas Hizbondorilla.

Xaparassa asuu ihmisiä, örkkejä, eroctuksia, numerodemoneita, luudemoneita, sekä lukuisia muita kansoja. Kuten muuallakin mantereella, yleiskielenä toimii suomi ja kansat puhuvat keskenään omia kieliään. (Ihmiset puhuvat erinäisiä meidän maailmamme kieliä vähän suvusta riippuen.)

 

Vaikutteet

Meidän maailmaamme verrattuna Xapara on pääasiassa jonkinlainen jännä coctail Venäjää, Saksaa ja Suomea - varmasti löytyy piirteitä muualtakin. Alkujaan ajatuksena oli, että se olisi ollut pinta-alaltaan samaa kokoluokkaa Venäjän kanssa, mutta karttasuunnittelu hieman feilasi tältä osin ja annoin olla. Myös Loksesin alkuperäisenä ajatuksena oli olla samaa kokoluokkaa Moskovan kanssa. Kaupunkiin on tullut väkisinkin vaikutteita myös Helsingistä, sekä jotenkin alitajuisesti ainakin Lontoosta ja New Yorkista. Kulttuurillisesti Xaparassa on paljon suomalaisia piirteitä ja esimerkiksi Penshiän seudun Lounais-Xaparan olen aina ajatellut muistuttavan alueena hieman Pohjanmaata aakeine laakeine peltoineen ja kenties joltain osin myös asukkaiden luonteen suhteen. Historialliset vaikutteet näkyvät sikäli, että Xapara hajosi vuonna 29 349 sirppikapinassa kahtia Koillis- ja Lounais-Xaparaan. Koillista hallitsi köyhempi työväenluokka ja lounaisosaa vauraampi keskiluokka ja sen ajan porvaristo. Tässä voi nähdä piirteitä Suomen sisällissodasta, Venäjän bolsevikkivallankumouksesta ja Saksojen hajoamisesta toisen maailmansodan jälkeen. Tosin olen aina ajatellut itse sirppikapinan alkaneen ja edenneen hieman nuijasotamaisissa merkeissä.

 

Kazeimos

Rahayksikkö: zhikra (n. 1,5 leeriä)

Valtiomuoto: kuningaskunta

Kansalliseläin: hirvi

Kazeimos on Xaparan pohjoinen rajanaapuri, jota hallitsee qwurniakuningas Pio. Sen pääkaupunki on Domai, jossa asuu noin 1,2 miljoonaa asukasta (eli hieman Helsinkiä isompi kooltaan). Loksesin tapaan myös Domain keskustassa sijaitsee kuninkaanlinna, Pion Hammas, joka on korkea valkeasta kivestä rakennettu kapea tornimainen rakennus. Muista paikoista mainittakoon Kakhudan kylä, jossa roolipelin muutama hahmo asusteli tarinan yhdessä vaiheessa.

Kazeimos tunnetaan maailmalla muunmuassa valmistamistaan laatuautoista, sekä kaikkialle maailmaan levinneistä pikaruokaloistaan. Vuosisatojen mittaan Kazeimos ja Xapara ovat sotineet useaan otteeseen ja kuningas Piolla on maine valloittajakuninkaana. Hänen aikanaan muunmuassa Kazeimoksen lounaislaidalla sijainnut pikkupeikkojen valtio Netes liitettiin Kazeimoksen. Roolipelissä Kazeimos myös valtasi Dodehanin, Zalzanin ja Pohjois-Athanan.

Pio2.jpg

Kuningas Pion Rinmarugamesilla luotu hahmokuva

Kazeimoksessa asustaa jonkun verran samoja kansoja kuin Xaparassa, mutta siellä viihtyvät myös muunmuassa jäädemonit, pikkupeikot ja qwurniat. Maan lumisilla vuorilla elää myös valtava koiraeläinlaji, kazeimoksensusi, joita harvoin tavataan missään etelämpänä.

 

Vaikutteet

Kazeimokseen olen ottanut inspiraatiota muunmuassa menneiden aikojen valloitussotia käyneestä Ruotsista, joskin pikaruokakulttuuriltaan ja eräiltä muilta piirteiltään Kazeimos muistuttaa tämän päivän Yhdysvaltoja. Kazeimos ja Xapara ovat oman maailmansa suurvallat maagisine ydinaseineen ja ne voi nähdä myös jonkinasteisena ajatusleikkinä siitä, millaista olisi, jos USA ja Venäjä olisivat rajanaapureita (ja niissä asuisi kaikenmaailman fantasiakansoja, haha). Ruuan osalta, jos meidän maailmassamme mennään "Mäkkäriin" syömään niin Xaparassa mennään "kazeimoslaiseen", jossa on valikoimassa juurikin hampurilaisaterioita ja vastaavaa.

Kakhuda-kylän nimen keksin Dr. Bombayn Calcutta-kappaleesta, joka toimii eräänlaisena teema/inspiraatiobiisinä Khubla-hahmolleni hänen työskennellessään siellä taksikuskina omine perin villeine ajotyyleineen. :'D

 

Ottia

Rahayksikkö: dekna (1,2 - 0,95 leeriä riippuen valuuttakursseista)

Valtiomuoto: ruhtinaskunta

Kansalliseläin: disseeri

Edellä esiteltyjen jättiläisten välissä länsirannikolla on pieni Ottian ruhtinaskunta, jossa asuu vain erilaisia demonikansoja. Tässä kohtaa lienee hyvä mainita, että Xaparan maailmassa demonit ovat ihan tavallisia kansoja, eikä näillä ole mitään yhteyttä mihinkään kristinuskon Helvettiin tai muuhun pahuuteen. Olkoonkin, että jotkut demonikansat omaavat hitusen synkkää tai muuten kyseenalaista luonteenlaatua. Noin yleisesti voitaneen sanoa, että demonikansoiksi määritellään joukko erinäisiä kuolevaisia voimakkaampia kansoja, joille ovat ominaisia lajityypilliset erikoisvoimat. Luudemonit hallitsevat luita, numerodemonit numerotaikuutta, jäädemonit jäätä ja niin edespäin. Tämän maailman demonit ovat siis kehittyneet evoluution myötä samalla tapaa kuin muutkin kansat.

Ottiaa hallitsee demoniruhtinas apunaan demonien neuvosto. Eri demonilajeilla on myös omat neuvostonsa, jotka huolehtivat kutakin kansaa koskevasta päätöksenteosta ja toimivat tarvittaessa korkeimpana tuomioistuimena.

ottialaulu.jpg

Kalevauvan Kouvola-biisistä läpällä kirjoittamani Ottia-versio

Ottian pääkaupunki on Wai, jossa asuu noin puolimiljoonaa demonia. Ottialainen keittiö on kuuluisa terävistä tulisista mauistaan. Maassa on myös vahva vanhan ajan cowboy-kulttuuri ja disseerit (suomukkaat hevosta muistuttavat kavioeläimet, jotka ovat Xaparan maailmassa hevosten tilalla) ovat siellä omanlaisessaan asemassa.

Peliin Ottia linkittyy sikäli, että hahmoni Buzle on sieltä kotoisin. Pelissä Ottiaan päädyttiin Kazeimoksessa vankilaan joutuneiden hahmojen paettua sen läpi Waihin, josta hahmot lensivät Rikoon.

 

Vaikutteet:

Ottia ei selkeästi perustu mihinkään valtioon, mutta se muistuttaa kulttuuriltaan hieman Teksasia ja historiallista villiä länttä. Ottialainen keittiö muistuttaa hieman meksikolaista, joskin omaa myös aasialaisia piirteitä.

 

 

Dodehan

Rahayksikkö: nonno (3 nonnoa = 1 leeri)

Valtiomuoto: tasavalta

Kansalliseläin: kotka

Dodehan on Xaparan maailman ainoa demokraattisesti johdettu valtio, jonka valtionpäämiehenä toimii presidentti. Moista pidetään muissa maissa perin epävakaana ja kummallisena järjestelmänä säännöllisine vallanvaihdoksineen. Dodehanilaiset ovat kuitenkin ylpeää väkeä, eivätkä anna monarkian kannattajien hyppiä silmilleen. Maa on teknologialtaan edistyksellinen ja yksi Xaparan ja Kazeimoksen tärkeimmistä kauppakumppaneista. Se on pääasiassa elellyt melko rauhallisesti naapuriensa kanssa, joskin maan historiaan mahtuu varmasti monenlaista.

Dodehanin pääkaupunki on Bexia ja hurja 11 miljoonan asukkaan väkiluku tekee siitä Loksesiakin kookkaamman suurkaupungin.

Roolipelissä hahmot eivät ole koskaan eksyneet Dodehaniin, mutta Porre Kronikat -tarinassani hahmot kulkivat sen läpi matkallaan Zalzaniin. Alkuperäisen pelin tarinassa Dodehan on liitetty Kazeimokseen.

Rafia.jpg

Hahmoni Rafia Hasu on dodehanilaisen HasuTechin toimitusjohtaja

Dodehanille ominaista väestöä ovat humanoidivartalolla varustettua jättiläiskotiloa muistuttavat entaurit, sekä sähködemonit. Suurin osa Mantereen tiimoista asustaa niinikää Dodehanissa.

 

Vaikutteet:

Dodehan on jokin kummallinen sekoitus Japania ja Yhdysvaltoja höystettynä vaikutteilla vaikka ja mistä.

 

Zalzan

Rahayksikkö: duura (kuusi duuraa on yksi leeri)

Valtiomuoto: ruhtinaskunta

Kansalliseläin: lohikäärme

Muusta maailmasta eristäytynyt pääasiassa ihmisten asuttama valtio, jota hallitsee Velhoruhtinas Isto Koldohwein diktaattorin ottein. Zalzanin raja on noiduttu ampumaan erinäisiä julmia pimeyden taikuuksia pystysuoraan taivaalle, joten sieltä ei pääse pois riskeeraamatta henkeään. Luonnollisesti tämä estää myös tulemasta Zalzaniin. (Maailmassa kaikkien valtioiden rajat on taiottu, mutta normaalisti vähän mukavammalla taikuudella kuin palasiksi repivillä revintäherjoilla, surmantulella ja muulla vastaavalla.) Maan sisällä on käynnissä julmat puhdistukset, jossa muut kansat kuin ihmiset on nimetty mutanteiksi ja Velhoruhtinaan sotilaat surmaavat heitä surutta. Ei-ihmisiä ja poliittisia vankeja käytetään myös orjatyövoimana maan työlaitoksista, joista yksi on Skaiar.

Lokakuussa 29 999 Velhoruhtinas aloitti sodan Xaparaa vastaan ja Zalzanin pimeyden velhoista muodostuva sotajoukko onnistui valtaamaan Itävuoret ja muita osia Xaparan kaakkoisosista. Sota on läsnä tarinan eri versioissa ja johtaa siihen, että osa hahmoista päätyy sotavankeina Skaiarin työlaitokseen, josta muista hahmoista koostuva ryhmä lähtee vapauttamaan heitä. Skaiarin tuhoutumisesta alkaa sekasorto, jonka johdosta Velhoruhtinas joutuu vetäytymään Xaparasta ja taistelemaan vallasta maahansa tunkeutunutta joukkiota vastaan.

Arnia.jpg

Hahmoni Arnia Fesco on kotoisin Zalzanista ja onnistui pakenemaan suljetusta maasta ajanhallintakykynsä avulla. Kuva tehty RinmaruGamesilla.

Roolipelissä pelin oma pahisjärjestö valtasi Zalzanin Shigella-mafian avustuksella. Porre Kronikoissa puolestaan päähenkilöt yrittävät itse kukistaa Velhoruhtinaan. Hiljattain aloittamassani Velhoruhtinatar-tarinassa hanke on onnistunut ja Buzle ja Arnia hallitsevat Zalzania ja ainoat, jotka saavat pelätä nahkansa puolesta, ovat entisen Velhoruhtinaan kannattajat. Maa tosin on edelleen huonoissa väleissä naapuriensa kanssa. Hallitsijoiden ystävät näet yrittivät Xaparassa vallankaappausta ja pakenivat sen epäonnistuttua Zalzaniin, jossa heidät liitettiin osaksi nykyisen Velhoruhtinaan hovia.

 

Vaikutteet:

Zalzan on Isto Koldohweinin valtakaudella oman maailmansa "Pohjois-Korea", mitä tulee diplomaattisuhteisiin ja maineeseen. Sisäisesti Velhoruhtinaan Zalzan omaa myös kohtalaisen paljon vaikutteita mm. Natsi-Saksasta ja muista maista aikoina, kun niissä on esiintynyt eriasteista rasistista sortoa. Ennen Velhoruhtinaan hirmuhallintoa Zalzan on ollut rauhallisempi. Se omaa piirteitä erinäisistä kaukoidän maista ja sen ruokakulttuuri muistuttaa hieman kiinalaista ja thaimaalaista keittiötä makeantulisine makuineen.

 

Athana

Rahayksikkö: pääasiassa leeri ja zhikra, ei omaa rahayksikköä

Valtiomuoto: puuttuu

Kansalliseläin: -

Athana on Xaparan ja Zalzanin eteläpuolella levittäytyvä villi ei-kenenkään-maa. Se on kuivaa, subtrooppista ja trooppista aluetta vuoristoineen, tasankoineen, viidakoineen, aavikoineen, sekä puu- ja pensassavanneineen. Athanalaisia kansoja ovat aavikkokettua muistuttava kettukansa kobyt, hyeenaa muistuttavat nardit, leijonamaiset gindat ja pienet sudenkorvaiset fontalialaiset. Nämä luonnonkansat ovat eläneet sopusoinnussa muun ekosysteemin kanssa siihen saakka, kunnes teolliset maat alkoivat reilut sata vuotta sitten ryöstää Athanan luonnonrikkauksia. Pohjois-Athanan suuret metsämaat tuhottiin avohakkuilla ja eri puolille on noussut kaupunkeja vailla kunnollista lakia ja järjestystä.

Athanan alkuperäisväestö on kärsinyt merkittävästi pääasiassa xaparalaisten, kazeimoslaisten ja dodehanilaisten alettua hyödyntämään maan luonnonrikkauksia kestämättömillä tavoin. Pahiten ovat kärsineet ympäristön muutoksille herkät fontalialaiset, joita uhkaa sukupuutto. Athanalaisten luonnonkansojen elämä on muuttunut rajusti. Heitä on päätynyt asumaan teollisiin kaupunkeihin huono-osaisina pikkurikollisina. Pahimillaan heitä on päätynyt jopa orjiksi syrjäseutujen plantaaseille, kaivoksille ja Athanaan nousseisiin tehtaisiin, jotka tuottavat vaivihkaa pienillä kuluilla edullisia tuotteita kansainvälisten suuryritysten tarpeisiin.

Pelissä hahmot seilasivat Gemihain-kanavaa pitkin Ustambitiin, josta hyökkäysryhmä suuntasi Skaiariin. Sen jälkeen purjehdittiin jokea myöten Pimeämerelle, käytiin Tikkerifasissa (Isoniemi) gindakylässä ja suunnattiin kohti etelää. Hahmojen muodostama sotajoukko hyökkäsi eräälle plantaasille ja pelasti mukaansa siellä orjina pidetyt gindat ja fontalialaiset.

Athana_satamat.jpg

Athanan kartta sisältäen itärannikon merirosvosatamat

Eräästä toiseen liittoumaan kuuluvasta hahmosta tuli myös merirosvokaupunki Kraikundan päällikkö.

Tikkerifasin kärjessä oleva saari on myös mielenkiintoinen osa tarinaa: se on itse asiassa fontalialaisten muinainen pyhä Koetusten Saari, jonne päässeet saivat mukaansa magmellikivessä elävän suojelushenkieläimen.

 

Vaikutteet:

Athana perustuu melko pitkälti Afrikkaan. Se on myös katsaus aikaan, jona maailmassa oli vielä mihinkään kuulumattomia maita, joit sitten lähdettiin innolla valloittamaan.

 

Neppai

Rahayksikkö: gabli (0,5 leeriä)

Valtiomuoto: kuningaskunta

Kansalliseläin: norsu

Kaunis paratiisisaari Athanan eteläpuolella. Kaukokohde, jonne lennetään lomailemaan, jos on varaa. Pieni itsenäinen kuningaskunta omaleimaisella kulttuurillaan. Turismin myötä maassa rehottaa jos jonkinlaista kyseenalaista rikollisuutta. Pääkaupunki Negi, 120 000 as.

Neppaissa elää erikoinen maaginen kettukansa nexot, joilla on monta häntää.

Vaikutteet:

Melko paljon vaikutteita Thaimaasta.

 

Riha_Dukma.jpg

Riha Dukmassa, Rikon pahamaineisessa vankilassa

 

Riko

Rahayksikkö: keppa (n. 2 leeriä) ja diti (13 ditiä on yksi keppa)

Valtiomuoto: nabrakunta

Kansalliseläin: susi

Xaparanmeren takana sijaitsee suurehko saarivaltio Riko, jossa on leuto, subtrooppinen ja trooppinen merellinen ilmasto. Rikossa on jäljellä paljon viidakkoa ja luonnonrikkauksia. Siellä harjoitetaan paljon maataloutta ja kalastusta. Valtiolla on itsevaltainen naishallitsija, nabra, jolla on tavanomaisesti useita puolisoita. Valta kulkee äidiltä tyttärelle. Historiassa Rikossa on ollut useita pieniä valtioita, jotka yhdistyivät Rikon nabrakunnaksi. Riko on öljyvarantojensa ansiosta vauras, mutta väestön keskuudessa on merkittäviä luokkaeroja ja isojen kaupunkien slummialueille on pakkautunut hyvinkin köyhää ja huono-osaista väestöä. Riko on tunnettu lentävistä matoistaan.

Rikon pääkaupunki on Rep Hattica, jossa on noin 8 miljoonaa asukasta. Se on tunnettu paitsi Nabran palatsista, myös muinaisesta Flavium-taisteluareenasta, Ajan Pyhätöstä ja ihmissusinaista pentuineen esittävästä maailmankuulusta Susiemo-patsaastaan. Kaupungin asuinalueet vaihtelevat rikkaiden tarkoin varjelluista asuinalueista kammottaviin hökkelikyläslummeihin. Muita maininnanarvoisia kaupunkeja ovat turismilla elävä kulttuurikaupunki Zhen Omma, josta on valitettavasti tullut myös rikollisuuden kehto, pohjoinen satamakaupunki Pao, sekä radanvarsislummeistaan surullisenkuuluisa jokivarren kaupunki Boblo.

Rikon itärannikolla sijaitsee myös pahamaineinen Dukman vankila, jossa on paljon Kuzhkailiakin karmeammat olot. Pelissä Riha päätyi sinne odottelemaan teloitusta jäätyään kiinni Rikossa sen jälkeen, kun oli tunnustanut julkisuudessa kuningas Fezohin murhan.

Vaikutteet:

Rikoon on tullut hyvin vahvasti vaikutteita Italiasta ja erinäisistä Etelä-Amerikan valtioista, sekä esimerkiksi Bangladeshista, Lähi-idästä ja joistain Afrikan kolkista. Dukma-vankilaan sain paljon ideoita katseltuani Maailman kovimmat vankilat -sarjaa. Rep Hattican keskusta muistuttaa joiltain osin Roomaa.

Sternoo.jpg

Hahmoni Sterno on kotoisin Rikosta

 

Fontalia

Fontaliaa on ehkä vähiten kehitelty, koska peleissä ei olla missään vaiheessa käyty siellä. Se on Pimeämeren takana idässä sijaitseva valtio, jonne merimiehet luulivat aikoinaan purjehtineensa, vaikka olivatkin päätyneet Athanaan. Sen johdosta fontalialaisia alettiin kutsumaan fontalialaisiksi, vaikkei heillä oikeastaan ole mitään tekemistä Fontalian kanssa.

Fontaliassa sijaitsi aikaisemmin myös vampyyrivaltio, mutta se poistettiin pelin maailmasta sen keksineen pelaajan erottua roolipelistä.