Saatteeksi

Päätin esitellä nämä kansat yhtenä ryppäänä, koska näissä ei ole niin paljoa esiteltävää. Tai no... Yhdessä olisi vähän liikaakin, mutta haluan pitää blogini asiallisena... ^^'

 

Xaparan kuolevaiset

Xaparassa kansat on jaettu neljään ryhmään: demonit, eläinkansat, kuolevaiset ja muut. Jako on keinotekoinen, eikä liity kansojen lajikehitykselliseen taksonomiaan, vaan enemmän ominaisuuksiin. Kuolevaisilla tarkoitetaan kansoja, jotka saavuttavat yleensä korkeintaan 100 vuoden iän ja vanhenevat samaan tahtiin kuin ihmiset. Kuolevaisilla ei myöskään ole mitään erityisvoimia.

Kuolevaisia kansoja ovat örkit, ihmiset ja eroctukset. Kaksi viimeistä muistuttavat melko paljon toisiaan tietyin anatomisin eroavaisuuksin.

 

Torkatar.jpg

Örkkiprinsessa Torkatar Qwist istui Kuzhkailissa elinkautista pankkiryöstön yhteydessä tekemästään murhasta. Kuva: RinmaruGames

 

Örkit

Xaparassa (ja sen kanssa samassa ulottuvuudessa olevissa muissa maissa) örkit poikkeavat muiden tarinoiden ja pelien örkeistä. Tämä kansa on ihmisten ja eroctusten tapaan kuolevainen ja elää normaalin ihmispituisen - tai kulttuuristaan johtuen usein jopa paljon lyhyemmäksi jäävän elämän.

Xaparan örkkien ihonväri vaihtelee harmaanruskean eri sävyissä tummasta ja vaaleasta aina mustaan. Hiukset ovat yleensä mustat ja hailakoituvat örkin ikääntyessä.

Örkeille tunnusomainen piirre ovat suipot korvat ja mustataustaiset kirkkaanväriset silmät. Koko vaihtelee 150 cm ja 200 cm välillä - jättiörkeillä 220 - 300 cm välillä.

Ruumiinrakenne on usein tanakka ja örkit ovat ihmistä sitkeämpiä ja vahvempia. Heillä on terävät hampaat ja hiukan alkukantaisempi luonne, mutta yleisesti ottaen he ovat melko tavallisia kansalaisia.

Örkkejä työskentelee kaikenlaisissa ammateissa ja kuuluu kaikentasoisiin yhteiskuntaluokkiin. Luudemonien tapaan monet örkit päätyvät ammattisotilaiksi ja turvallisuusalalle kansan soturiperinteen vuoksi. Örkin saattaa kuitenkin yhtä hyvin kohdata lähikaupan kassatätinä tai viraston tilintarkastajana.

Toisinaan örkkeihin kohdistetaan paljon ennakkoluuloja johtuen siitä, että osa örkeistä elää perinteisempää örkkielämää...

 

orkkikieli.jpg

Örkkikielen kielioppia

 

Klaanit:

Örkit elävät muutaman suvun muodostamissa ryhmissä, joita kutsutaan klaaneiksi. Tavallisesti yksi klaani on ryhmittäytynyt esimerkiksi yhteen kylään, kartanoon, linnaan tai kaupunginosaan, mutta toisinaan klaanit saattavat levittäytyä laajemmallekin.

Historiassa örkkiklaanit ovat sotineet verisesti keskenään ja isompien kaupunkien Orch Towneissa saattaa toisinaan esiintyä jengitappeluita, joihin klaanisuhteet vaikuttavat.

Pelissä tutuksi tuli Qwistin linnassa Loksesin pohjoispuolella asustava Qwistin klaani.


Retket:

Klaaneihin kuuluvilla soturijoukkioilla on ollut tapana tehdä retkiä, mikä tarkoittaa käytännössä jonkin kohteen sotaisaa valtaamista ja ryöstösaaliin keräämistä. Anastettu saalis viedään takaisin oman klaanin tukikohtaan ja klaanipäällikkö saa siitä osansa. Tänä päivänä moinen on luonnollisesti rikollista ja useimmat örkit pyrkivät pysyttelemään erossa moisesta touhusta. Perinne elää kuitenkin yhä monissa klaaneissa ja on saanut modernimpia muotoja, kuten vaikkapa pankkiryöstöt.

Örkkikulttuurista retkeilijöitä arvostetaan sitä enemmän, mitä enemmän hyödykkeitä nämä saavat haalittua ja vihollisia kaadettua retken aikana.

Retket saivat alkunsa 20 500 -luvulla, jolloin elettiin viikinkiaikaa ja örkkejä purjehti Kazeimoksen rannikolta etelään käyden ryöstöretkillä jopa Athanassa ja Zalzanissa saakka. Väitetään myös, että örkit olisivat jo tuolloin käyneet Fontaliassa.

Vuosituhansien kuluessa örkkien retket ovat siirtyneet maalla tapahtuviksi ja örkkien merellinen kulttuuri on hautautunut historian hämärään. Siitä on kuitenkin jäänteenä esimerkiksi viikinkimäiset aseet ja sotakypärät, joita näkee käytössä myös tämän päivän örkeillä.

Kuzhkailin Tuomituissa örkkien vastikkeena toimivat örkkisudet.

 

ihmissusi.jpg

Kuzhkailin terapeuttina työskentelevä Radha Lobo on puoliksi ihminen, puoliksi eroctus ja myöskin ihmissusi. Kuva: RinmaruGames

 

Ihmiset

Ihmiset eivät oikeastaan ole alkujaan kehittyneet Xaparan universumissa, vaan heitä on aikain saatossa putkahdellut meidän universumistamme tuohon maagiseen maailmaan sen mahtivelhojen sorkittua ulottuvuuksien välisiä rajoja. Ihmiset ovat kuitenkin vakiinnuttaneet asemansa muiden kansojen joukossa.

Ihmisillä ei ole luonnostaan mitään erityisvoimia, mutta he kykenevät oppimaan taikuutta ja eritoten musta magia virtaa heissä vahvana. Toisin kuin muilla kansoilla, omat maagiset erityiskyvyt eivät toisaalta ole häiritsemässä ja rajoittamassa magian opiskelua.

Ihmiset ovat verrattain älykkäitä ja korvaavat usein hämmästyttävällä päättelykyvyllään muita puitteita. Tokikaan he eivät vedä loogisessa päättelyssä vertoja numerodemoneille, mutta ovat sitten toisaalta huomattavasti luovempia. Monet taiteen ja tieteen suuret saavutukset ovatkin juuri ihmisten aikaansaannosta.

Useimmat ihmiset ovat varsin rauhaa rakastavia, mutta sotaisampiakin yksilöitä löytyy. Joitakin yksittäisiä heimoja lukuunottamatta ihmisiä ei voida sanoa gindojen, örkkien tai luudemonien kaltaiseksi soturikansaksi.

Ihmiset ovat yleensä joko tumma- tai vaaleaihoisia ja tämä korreloi leveyspiirien kanssa. Lähellä päiväntasaajaa ihmisten iho on keskimäärin tummempi, jolloin se suojaa auringon UV-säteilyltä. Vastaavasti siirryttäessä lähemmäs etelä- tai pohjoisnapaa, ihonväri vaalenee asteittain. Vaalea iho helpottaa D-vitamiinin saantia arktisten alueiden heikommasta auringonsaannista.

Athanassa, Fontaliassa ja Rikon viidakoissa elää myös sekaverisiä ihmisheimoja, joiden ihonväri poikkeaa ihmislajille tyypillisestä rusertavasta. Tämä on seurausta risteytymisestä muiden kansojen kanssa, mutaatioista ja joissain tapauksissa magiasta. Tunnetuin tällainen on Keski-Athanan ruohosavanneilla asustava vihreäihoinen leijonaheimo, joka on oletettavasti sukua gindoille.

Kuzhkailin tuomituissa ihmisten vastine ovat tavalliset koirat.

 

Shevan.jpg

Shevan Räckhals on Veljien Killassa paljon vaikutusvaltaa omaava eroctusnainen. Kuva: RinmaruGames

 

Eroctukset

Hyvin paljon ihmistä muistuttava kansa, joka kuitenkin poikkeaa ihmisistä merkittävästi eräiltä anatomisilta ominaisuuksiltaan, sekä kulttuuriltaan. He ovat tunnettuja vapaamielisyydestään ja korkeasta libidostaan, jotka aiheuttavat usein monenlaisia sosiaalisia ongelmia osuessaan yhteen paljon konservatiivisemmat arvot omaavien kansojen kanssa.

Eroctukset omaavat paljon vaikutusvaltaa yhteiskunnan eri tasoilla ja monet eroctussuvut ovat varsin vauraita. Eritoten Xaparan liike- ja talouselämä on melko isolta osin eri eroctussukujen hallussa. Tätä valtaa on perinteisesti vankistanut ikivanha salajärjestö Veljien Kilta, jonka jäsenillä on ollut tapana pitää heidän kansaansa muita parempana. (Ropen aikana Veljien Killan toiminta muuttui näkyvämmäksi ja radikalisoitui saaden hieman toisenlaisia tavoitteita nuoremman polven otettua siellä vallan.)

Eroctussuvut omistavat sellaisia Xaparan maailmassa tunnettuja ketjuja kuin muotivaateliike Durzh ("Vuori"), halpatavaramarket SukkeBago ("PikkuHinta"), ravintolaketju Wespo ("Ottaja") ja kuljetusyhtiö Rifa ("Niemi"), sekä useita pankkeja, kuten kazeimoslainen Hosi Bänk ("Täyspankki"), xaparalainen Tiubänk ("Viherpankki") ja Xaparan suuri, maailmanlaajuisestikin merkittävä TikkeBänk ("Isopankki"), jonka kultakortti on maailman arvostetuin luottokortti.

Kansalla ei tosin mene yhtä hyvin maailman kaikilla kolkilla. Esimerkiksi Rikon pääkaupunki Rep Hattican slummeissa elää paljon köyhää eroctusväestöä, eivätkä kaikki xaparalaisetkaan eroctukset suinkaan kylve rahassa.

Eroctusten äidinkieli erotika omaa yhden Xaparan kielten monimutkaisimmista kieliopeista. Kieli sisältää 36 erilaista persoonapronominia, joista erottuu sukupuolen ohella myös, onko kyseessä eroctus vai joku muu. (Mukana myös laji- ja sukupuolineutraalit versiot kaikista persoonapronomineista.) Toinen kielestä mutkikkaan tekevä on se seikka, että kielestä puuttuu tyystin sana "ei" ja kaikenlaiset kielteiset ilmaukset. Näitä jäljitellään esimerkiksi käännöstesteissä ilmaisulla "hyvin hyvin vähän". Kielen pahin kirosana "froekle" merkitsee selibaattia, mikä on aktiivisessa iässä oleville aikuisille eroctuksille jo pelkkänä ajatuksena silkka kauhistus.

Kielen eräänä erikoisuutena on, että sanaa voidaan korostaa kirjoittamalla/lausumalla se kahdesti tai useammin.

Esimerkiksi suke = vähän, sukesuke = todella vähän, sukesukesuke = ihan pikkiriikkisen.

 

XAPARA.jpg

Rammsteinin Deutschland-kappaleesta tekemäni erotikankielinen Xapara-sovitus

Erotikan puhuminen natiivisti tapahtuu hieman samantapaisella äänenpainolla kuin millä joku voisi leperrellä koiralle tai pikkulapselle, joten vaikutelma voi ulkopuoliselle olla vähintäänkin koominen. Lausumisesta, z luetaan pehmeänä s-kirjaimena ja noin muuten luetaan melko samalla tavalla kuin suomea. Erotikassa voi toisinaan esiintyä myös sanoja, joissa on kolme vokaalia perätysten. Esimerkiksi he-sanan eroctuksiin viittaavat muodot ooo (eroctusmiehet) ja äää (eroctusnaiset) ja tuolloin vokaali vain lausutaan korostetun pitkänä.

Kielessä eräänlaisena hellittelymuotona toimii baizz-loppu, esim. koira  = orbin, orbinbaizz = koiranen, vähän samantyyppinen ilmaisu kuin "pikku hauveli" tms. Oikeastaan baizz vastaa suomenkielen -nen-päätettä ja useimmat eroctusten sukunimet päättyvät -baizz, esim. Galabaizz - Valonen, Dolbaizz - Pitkänen, Rojebaizz - Saarinen.

Kuzhkailin Tuomitut -sarjassa päärynännoutajat perustuvat osittain eroctuksiin.