Saatteeksi...
Palataampa takaisin Xaparan maailmaan! Tällä kertaa esittelyssä peleissäkin hieman vähemmälle huomiolle jääneet kettukansat, joita esiintyy lähinnä NPC:einä. Siitäkin huolimatta tärkeä ja melko yleinen kansa roolipeleissämme ja Xapara-tarinoissani.
Yleistä
Kettukansoja on neljä - hilbot, ordit, kobyt ja nexot. Hilbot muistuttavat kettupiirteiltään naalia tai joskus harvoin sinikettua, ordit punakettua tai toisinaan hopeakettua, kobyt aavikkokettua ja nexot monihäntäistä taikakettua. Noin muutoin nämä kansat omaavat melko samankaltaiset piirteet, joten kettukansoja voi hyvin käsitellä myös yhtenä ryhmänä.
Kettukansalaisten pituus vaihtelee 150-170 cm välillä eli he ovat verrattain lyhyitä useimpiin muihin kansoihin verrattuna. Tyypillisesti heillä on ketunkorvat ja häntä ja muuten melko ihmismäiset piirteet. Kansojen ihonvärit vastaavat ilmastoa ja aluetta, josta kukin kansa on kotoisin: kobyt ovat tummia, hilbot kalpeampia ja ordit vähän kaikkea siltä väliltä.
Kettukansalaiset ovat syntyjään hahmonvaihtajia eli he kykenevät muuttumaan edustamansa kettulajin ketuksi. Tavallisessa muodossaankin heillä on ihmismäiselle olennolle epätyypillisen terävä purukalusto ja kynnet. Kuten ketut, myös kettukansat ovat lihapainotteisia sekasyöjiä, opportunisteja, joille kelpaa mikä vaan. Kobyt ovat melko pitkälle hyönteissyöjiä, kun taas hilbot ovat kaikkein selkeimmin lihansyöjiä. Nexot pystyvät hyödyntämään aave- ja sieluenergiaa ravintonaan vähän samalla tapaa kuin luudemonit ja hakeutuvat mielellään positiivista energiaa säteilevien sielujen pariin. Turmeltuneet ja negatiivista energiaa henkivät sielut aiheuttavat nexoille voimakasta pahoinvointia.
Kettukansojen jäsenet elävät noin 300-vuotiaiksi ja vanhenevat osapuilleen samaan tahtiin kuin numerodemonit ja fontalialaiset.
Projekti Sakura oli Jenny Pepperin ja Kobax Ilgeshin laboratoriosta pelastama hilbon ja luudemonin risteytys.
Kieli
Kaikilla kettukansoilla on yhteinen kieli, jota kutsutaan ketuksi. Oikeat ketut ymmärtävät tätä kieltä myös ja kaikkien kettukansojen jäsenillä on myös luontainen kyky ymmärtää kaikenlaisten kettujen puhetta.
Kulttuuri
Nexot ja kobyt elävät toistaiseksi vielä melko lähellä luontoa, mutta hilbot ja ordit ovat sopeutuneet moderniin maailmaan sukupolvien aikana. Nexoilla on itse asiassa yhä viidakon kätköissä oma ikivanha korkeakulttuurinsa, jonka säilymiselle moderni maailma on melkoinen uhka. 29 900 -luvun Athanassa kobyilla on sopeutumiskykynsä ansiosta ollut vähän parempi yhteiskunnallinen asema kuin gindoilla ja fontalialaisilla, eikä heitä pidetä samalla tapaa villeinä. Moni koby kuitenkin elää köyhyydessä ja kärsii sen seurauksista samalla tavalla kuin muutkin alueen alkuperäiskansat.
Ordien asema yhteiskunnassa heijastelee sitä, millaisina eläiminä ketut nähdään kulttuurissa - eikä täysin aiheetta. Moni ordi päätyy (osittain varmasti ympäristön odotuksista peilautuvien vaikutteiden seurauksena) herkästi hieman kyseenalaisempien ammattien, ellei nyt suoranaisen rikollisuuden pariin. Pelissä on esiintynyt mm. kettukansalaisista muodostunut Kitsune-nimisellä laivalla purjehtinut merirosvojoukkio.
Maineestaan huolimatta suurin osa ordeista tekee, jos nyt ei aina niin rehellistä, niin ainakin laillista työtä. Heitä on paljon esimerkiksi kaupustelijoina ja muissa yritteliäisyyttä ja kekseliäisyyttä vaativissa tehtävissä.
Pohjoisen naalikansa hilbot lienevät kettukansoista parhaassa yhteiskunnallisessa asemassa ja elelevät melko sopuisasti Kazeimoksessa rinta rinnan pikkupeikkojen, jäädemonien ja qwurnioiden kanssa.
Xapara
Xapara on minun ja muutaman ystäväni aikoinaan perustama roolipeli, josta on sittemmin poikinut erinäisiä jatkopelejä ja omia tarinoitaan. Sen maailmaa on tullut nyt työstettyä kuuden vuoden ajan, joten siitä on aika paljon kirjoitettavaa. Aiemmat Xapara-aiheiset artikkelit löytyvät listattuina Hammasnurkan Xapara-osiosta!
Kommentit