Saatteeksi...

Tiimat ovat luudemonien ohella suosikkikansani Xaparan maailmassa. Ajanhallintakykyineen kansa saattaa vaikuttaa äkkiseltään melko ylivoimaiselta - ja monessa tilanteessa kyky pysäyttää aika tai manipuloida sitä muuten tuokin aika merkittävän etulyöntiaseman. Tiimoilla on kuitenkin myös heikkoutensa ja ajan manipulointikin on monella tapaa rajoittunutta.

Tietyllä tapaa koen jopa 4000 vuoden iän saavuttavat tiimat hyvin samaistuttavana kansana, mikä on tällaiselta lyhytikäiseltä kuolevaiselta ehkä hieman yllättävää. Riippuu kuitenkin vertailukohdasta. Elämämme aikana me ihmiset joudumme hyvästelemään aika monta nelijalkaista ystäväämme, ainakin me, joilla lemmikeitä on. Arvelisin ammentaneeni jotain tästä dilemmasta pelin tiimahahmojen ja muiden hahmojen välisiin suhteisiin. (Kuten luudemonien artikkelissa mainitsin, pelin alkaessa surin tuolloin hiljattain pois nukkunutta koiraani.)

 

Tiimat

Tiimat ovat harmaaihoinen kansa, joilla on susimaiset korvat ja häntä. Heillä on tummanpunaiset silmät, joiden pupillina on keltaiset pentagrammin ääriviivat. Ruumiinrakenne on yleensä melko hintelä ja tiimat ovat verrattain lyhyitä, joskin vaihtelua ilmenee jonkun verran. Ei kuitenkaan ole tavatonta, että aikuisen tiiman pituus on 150-160 cm välimaastossa.

Tiimoilla on luonnostaan hyvin kirkkaat hiukset, joissa on yleensä vähintään kahta erilaista väriä. Värit voivat rajautua tiettyyn osaan hiuksia tai vaihdella raidoituksena pitkin hiuksia.

Tavallisesti jokainen tiima kantaa mukanaan maagista tiimalasia, joka tehostaa hänen luontaista ajanhallintakykyään. Tiimat saavat omat tiimalasinsa 3-vuotiaina kotikylänsä tiimalasinvalmistajalta ja alkavat harjoitella sen käyttöä vanhempiensa opastuksella. Yleensä tiimalasia kannetaan ketjulla kaulassa. Muut kuin tiimat ja tiimaveriset eivät voi koskettaa näitä tiimalaseja polttamatta itseään.

Zezba_K.jpg

Howeraltake Worinin kunnanjohtaja, luutnantti Zesba Karma on vain 152 cm pitkä.

(Piirros: Raezla)

 

Elintavat ja kulttuuri

Tänä päivänä tiimat ovat varsin harvinainen kansa entisaikojen loistoonsa verrattuna. He asustavat perinteisissä vuoristokylissään syrjäseuduilla. Kyläyhteisöihin ei yleensä kuulu muita kuin tiimoja, eikä muilla kansoilla ole keinoja löytää niitä ilman tiiman apua. Rakennukset ovat pyöreänmallisia, usein savi- tai kivitaloja. Jotkut talot saattavat jopa muistuttaa tiimalasia ulkomuodoltaan. Tavanomaisesti maanalaisessa pohjakerroksessa on sauna ja muita pesutiloja. Pohjakerroksessa on usein maalattia. Tiimojen kodeissa asustaa hiirtä muistuttavia tupsuhäntäisiä aikahiiskuja, joiden uskotaan tuovan onnea ja vaurautta kotiin, joten niiden annetaan yleensä olla rauhassa. (Aikahiiskut eivät yleensä aiheuta yhtä pahaa tuhoa kuin taloon pesiytyneet hiiret ja rotat.)

Tiimoilla on myös oma ruokakulttuurinsa, joskin vaikutteita on kunkin maan keittiöstä. Esimerkkeinä mainittakoon jälkiruokana nautittu hieman rahkaa muistuttava makea hifka, makea tumma leipä ja sen päällä voin korvikkeena käytetty sisältä pinkki vuorikiivi-hedelmä.

Yleensä tiimanaisille iskee aikuisiän kynnyksellä voimakas vaellusvietti, joka saa heidät jättämään kotikylänsä. Reissut saattavat kestää vuosikymmeniä, jopa vuosisatoja, kunnes asetutaan aloilleen johonkin toiseen tiimakylään mahdollisen kumppanin löydyttyä. Tiimamiehet puolestaan jäävät yleensä asustamaan kotikyläänsä ja löytävät puolison sinne vaeltaneiden joukosta.

Mantereen tiimat asustavat Xaparan itäosissa, Dodehanissa ja Zalzanissa. Kazeimoksesta tiimat ovat käytännössä kadonneet kokonaan qwurnioiden takia. (Qwurnian läheisyydessä tämän aura muuttaa kaiken taikuuden päinvastaiseksi, mikä on hyvin kohtalokasta ympäröivän ajan pysäyttämistä yrittävälle tiimalle.) Athanssa, Neppaissa tai Fontaliassa tiimoja ei juuri elä. Rikossa heitä sen sijaan asustaa jopa runsaammin kuin mantereella ja paikallinen Ajan Seuraajien uskontokunta jopa palvoo heitä.

Arnia_sy.jpg

Arnia Fescolla on pinkit otsahiukset ja kirkkaanvioletit noin muuten. (Piirros: Raezla)

 

Kieli

Tiimojen kieli on eräs Xaparan maailman vanhimmista ja kieliopiltaan mutkikkaimmista kielistä. Siinä muunmuassa kiinnitetään huomiota siihen, puhutaanko nuoremmalle vai vanhemmalle ja tiimaksi kirjoitettaessa käytetään eri värejä.

tiimariimut.jpg

Tiimariimuista kertova tietosivu kera esimerkkien.

Eräs kielen jännä erikoisuus on i, jolla voidaan taivuttaa kokonainen sanajoukko viimeisen sanan päätteellä. Tällöin i-kirjain sanotaan ennen ensimmäistä taivutettavaa sanaa. Esim. Ga i Shuram Karma-tleek on helpompi sanoa kuin Ga Shuram-tleek Karma-tleek.

Tiimakielestä myös puuttuu kokonaan olla-verbi ja sen tilalla on eri yhteyksissä muunlaisia määreitä, kuten esimerkin tleek.

Toisin kuin aiemmin esitellyillä luu- ja numerodemoneilla, tiimoilla ei ole mitään omia erikoiskirosanoja. Tiimakielestä löytyy ihan tavan kirosanoja, kuten "hjut" (paska) ja "hama" (v..u).

Tuttavien kohdatessa voidaan tiedustella kuulumisia sanomalla “Hax rashiar?”, joka tarkoittaa kirjaimellisesti: “Miten kulkee ja on kulkenut?” Toinen tiima voi vastata tähän “Tiies rashiar” (suom.: “Aika on kulkenut ja kulkee”) ellei mitään erikoista kerrottavaa ole.

Julius.jpg

Shuramin ja Dominikin poika Julius aikuisena. (Kuva tehty hahmogeneraattorilla)

 

Tiimojen nimillä on yleensä tiimakielinen merkitys:

Zesba Karma = Outo Kohtalo

Shuram Karma = Muuttuva Kohtalo

Arnia Fesco = Värikäs Historia

Karmaia Fesco = Kohtalokas Historia

Rafia Hasu = Välähdysmäinen Puu

 

Ajan hallinta

Eri tiimayksilöt kykenevät erilaisiin ajan muovaamisiin. Ajan pysäyttäminen ja hidastaminen ovat perustaitoja, joskin täydellisiin aikapysäyksiin kykenevät vain harjaantuneet yksilöt. Eri tiimat kykenevät esimerkiksi siirtymään ajassa, näkemään toisia aikajatkumoita, perumaan aikaa, katkomaan ajan langan tai jakamaan sen useampaan osaan tai aistimaan menneitä aikasilmukoita.

Ajan hallinta on hyvin uuvuttavaa, eikä sitä pysty tekemään kovin pitkiä aikoja tai isolle joukolle. Tiima ei pysty manipuloimaan toisten tiimojen aikaa, joten tiimat väistämättä joutuvat lähellään olevien tiimojen tekemiin aikasilmukoihin, vaikkeivat tahtoisikaan.

Tiiman ajanhallintaa rajoittaa merkittävästi, jos hän menettää tiimalasinsa. (Se yleensä takavarikoidaan esimerkiksi pidätyksen yhteydessä.)

 

Suurtiimat

Tiimat ovat kehittyneet muinaisista suurtiimoista, joiden ajanhallintakyky oli aivan toista luokkaa kuin tämän päivän tiimoilla. Heidän tiimalasinsa olivat myös mahtavia.

Pelissä hahmot joutuivat Pallomerellä erikoiselle saarelle, jossa oli suurtiimojen (omaksi huvikseen) luoma aikaharha. Sen vaikutuspiirissä kaikki yli 100-vuotiaat nuorenivat lapsiksi ja lapset vanhenivat aikuisiksi. Hahmot luulivat viettäneensä haaksirikossa useita vuosia, mutta pääsivät pikku hiljaa jyvälle siitä, ettei kaikki ollut niinkuin pitää. Haiga onnistui varastamaan suurtiimalasin ja väki pakeni suurtiimojen hallitsemalta saarelta.

Myöhemmin suurtiimalasista koitui ongelmia sen päätyessä Veljien Killan vankina olleen Shuram Karman käsiin. Shuram sai sen avulla ennennäkemättömät ajanhallintavoimat ja hänestä tuli maailman vaarallisin rikollinen, sekä Veljien Killan ykkösvihollinen. Shuramin tiimalasi rikkoutui pelin virallisen juonen avaruussodassa, mutta Senturza-pelissäni se on edelleen olemassa ja käytössä Shuramin ja Lucasin Hector-pojalla.

Lukuunottamatta Pallomeren suurtiimoja tämä muinaiskansa lienee kuollut sukupuuttoon. Rikon Ajan Seuraajat etsivät merkkejä heidän olemassaolostaan ja uskovat heidän piiloutuneen osaksi yhteiskuntaa. Ajan Seuraajiin kuuluva rikolainen luudemoni Riha Zarrella uskoi Shuramin olevan naamioitunut suurtiima.

 

Rafia.jpg

1874-vuotias Rafia Hasu on dodehanilaisen HasuTech-teknologiayrityksen toimitusjohtaja. (Kuva: hahmogeneraattori)

 

Ikääntyminen

Tiimat vanhenevat 30-vuotiaaksi saakka samaan tapaan kuin ihmiset. Sen jälkeen vanheneminen hiipuu lähes olemattomaksi - saavuttaessaan 1500 vuoden iän tiima vastaa noin 35-vuotiasta kuolevaista. Tämä on järjettömän pitkä aika elää ja kokea, jonka vuoksi tiimat ovat alttiita mm. erinäisille mielenterveys- ja päihdeongelmille. Keski-iästä puhutaan tiiman ollessa yli 1750-vuotias ja 2000-vuotias tiima on jo selkeästi vanhus. Ellei mikään fyysinen vaiva, sairaus tai onnettomuus kohtaa, tiima voi elellä vielä parituhatta vuotta lisää eli teoriassa lähes 4000-vuotiaaksi. Käytännössä tiimat kuitenkin yleensä kuolevat paljon nuorempina erinäisten pitkäikäisyyden osaltaan aiheuttamien ongelmien, kuten mielenterveyshäiriöiden tai päihteiden väärinkäytön seurauksena.

Tiimojen pitkän nuoruuden salaisuus on tehokkaasti uusiutuva keho, joka palautuu ja paranee paljon nopeammin ja tehokkaammin kuin yhdelläkään toisella lajilla. (Tästä johtuen tiimojen ruumiinosat ovat myös suosittuja druidien ja noitien parissa, sekä pimeydenvoimiin liittyvässä mustasa pörssissä.) Tiimojen syljessä ja veressä on parantavia ominaisuuksia.

Eräs kaikkien aikojen voimakkaimmista taikaesineistä, legendaarinen Tiiman Silmä, perustuu myös tiimataikuuteen ja antaa sillä käsitellylle tiimamaisen pitkän eliniän.

Ainoa ikävä puoli tiimana oloon lienee se, että pitkän elämän päätteeksi voi hylätä haaveet kuolemanjälkeisestä elämästä. Tiiman sielu näet on niin hauras, ettei siitä koskaan tule aavetta, vaan se murenee tiiman kuoltua. Tämä koskee myös Tiiman Silmällä pitkäikäisyyden saavuttaneita muunlajisia. Pimeän Käpälä -korun käyttö on ainoa tunnettu tapa välttää tämä kohtalo.

luku01.jpg

Kuzhkailin Tuomituissa Shuram on aikasusi, joka on eräänlainen koiraeläinversio tiimasta